Uppsamlingsheat... 1/48 Trumpeter L-39 Albatros och Supermarine Spiteful

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Uppsamlingsheat... 1/48 Trumpeter L-39 Albatros och Supermarine Spiteful

Inlägg av Björn Fransson »

I väntan på att jag ska få tummen ur och fota mina pågående byggen, kommer här ytterligare två som blev klara till Open. Först ut Trumpeters Albatros (eller "Albatro" som de envisas med att kalla den själva. Min tredje tjeckiska tvåsistsare sedan i höstas. Man anar ett tema... :)

Bild

Byggd i stort sett rakt ur lådan. Valde en slovakisk variant, så vissa dekaler fick plockas från AMK:s L-29.

Bild

Lite extra småjox i cockpit, men inte mycket. Originalet är rätt spartanskt, så Trumpeter hade ändå fått med det mesta.

Bild

I övrigt var det bara några små antenner som lades till.

Bild

Ett märkligt bygge det här. Dels var den ett snabbygge, jag kunde nog ha detaljerat mer och dessutom har den en del småmissar som får skyllas på tidsbrist och lite slarv. Sedan är den inte särskilt vädrad, kombinationen högblank och chippning stämmer faktiskt med originalet. Och högblankt gör sig sällan på utställningar, det blir lätt lite leksaksfeeling. Men ändå är jag grymt nöjd med den. Trots allt får den mig att känna att den mer känns som en förkrympt kopia av originalet än många andra av mina byggen. Svårt att förklara, den är ju inte särskilt märkvärdig. Men ändå en favorit hos mig - däremot inte hos domarna, av lätt insedda och ovan beskrivna skäl. :)

Hann även med ytterligare ett snabbygge rakt ur lådan till Open: Trumpeters Supermarine Spiteful. Detta märkliga flygplan där Supermarine lyckades med bedriften att göra världens vackraste flygplan till en hiskeligt ful bastard. Men trots det en maskin som är värd sin lilla plats i flygets historia.

Bild

Trumpeters research var som vanligt inte på topp, men den här gången fick det vara. Så det blev rakt ur lådan.

Bild

Bild

Bild

Inspirationen kom från Attackern som jag byggde tidigare i våras, ytterligare ett misslyckande från Supermarine, men med samma vingar. De är rätt kul bredvid varandra:

Bild

Men nog med skåpmat nu. Snart kommer nytt. Och det blir ryskt! :)
Stellan
Kontakt:

Re: Uppsamlingsheat... 1/48 Trumpeter L-39 Albatros och Supermarine Spiteful

Inlägg av Stellan »

Jäkligt produktivt. Det som jag gillar med Albatro är de små vita antennerna som sticker ut och kabeln på katapultstolarna. Har alltid gillat L-39:an som ser otroligt vass ut och de bakdragna luftintagen. Verkar vara en populär maskin i USA.

Spiteful är ett väl valt namn på en skitful fågel. Undrar hur Mitchell hade designat om han hade fått leva vidare...
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan skrev: 09 jul 2019, 14:07 Jäkligt produktivt. Det som jag gillar med Albatro är de små vita antennerna som sticker ut och kabeln på katapultstolarna. Har alltid gillat L-39:an som ser otroligt vass ut och de bakdragna luftintagen. Verkar vara en populär maskin i USA.

Spiteful är ett väl valt namn på en skitful fågel. Undrar hur Mitchell hade designat om han hade fått leva vidare...
Ja, de sticker ut på Albatron, håller med. Och det är väl nästan lite sportbilskänsla över den. Det är inte konstigt att den är populär, man vill liksom ha en själv i garaget! :)

Och vad Mitchell hade tyckt om Spitfulen vågar man väl knappast tänka på... En så vacker skapelse förvanskad nästintill oigenkännlighet. Det var nog tur att de bytte namn på den och inte lät den behålla det ärofyllda Spitfirenamnet. Ett namn som väl Mitchell för övrigt inte alls var särskilt förtjust i.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Är inte helt säker men Spitfire kommer väl dels från den nautiska världen, en mycket liten stormfock, men kan också betyda en kvinna som är hetlevrad...så så himla tokigt var det väl inte på ett flygplan.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Såg dom live på Open, kul att se så fina byggen utan en massa resin och fotoets.
Nästa bygge ryskt, blir det lika snyggt som Albatrossen eller lika fult som en Spiteful ????

Anders E
Björn Fransson
Kontakt:

Tack, Anders! Farsan är smålänning så det är väl det arvet som gör att jag ibland tycker att det är lite väl dyrt att ständigt investera i aftermarketdelar... :) Det ryska blir en riktigt tjusig kärra och en välkänd klassiker. Snart på ett forum nära dig!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

De här har jag ju sett live men kul att de dök upp i repris här mitt i sommaren :) !

Så jäkla hemsk tycker jag inte Spiteful är. Eller kanske, fast tuff är den i alla fall! Albatrosen är läcker med sina luftintag och slanka nos. Och ett flygplan från Peter Sagans hemland måste man ju digga i dessa Tour-tider :) !

M
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev: 11 jul 2019, 09:53 De här har jag ju sett live men kul att de dök upp i repris här mitt i sommaren :) !

Så jäkla hemsk tycker jag inte Spiteful är. Eller kanske, fast tuff är den i alla fall! Albatrosen är läcker med sina luftintag och slanka nos. Och ett flygplan från Peter Sagans hemland måste man ju digga i dessa Tour-tider :) !

M
Nja, som sagt, snygg är den inte. Den är ju baserad på Spitfire XIV som nästan är definitionen på tuff. :) Tänkte bygga Airfix nya och ställa dem bredvid varandra. Vore kul att se dem tillsammans.

Och Albatrossen får väl ses som en oavsiktlig, men inte desto mindre menad, hyllning till Sagan. Den spurten i förrgår... Ja, jösses!
Skriv svar