Primergult på prototyper?
Primergult på prototyper?
Ofta ser man flygplnsprototyper med primergula delar. Varför behåller man dessa delar i gult istället för att måla hela rasket? Vilket material är de i, skiljer det sig alltid från de övrig delarna som är målade i andra färger?
Stellan Schroeder Englund
Re: Primergult på prototyper?
Jag tänker att det kräver tid och färg att måla allt som inte är nödvändigt. Frågan är väl då kanske snarare: varför finns det ytor som inte är enbart i primer?
Re: Primergult på prototyper?
Ingen som vet om det bara är vissa material som målas i den typiska gula färgen eller om det beror på andra faktorer? Får även plaster och kolfiber en dusch av gult ibland? Om de inte målas i gult, kan man uttyda från dess färg vilket material de är gjorda i? Sett bilder på moderna flygplan i stort sett i helt gult och undrar därför varför även det som borde vara komposit av något slag även är gult...
Stellan Schroeder Englund
Re: Primergult på prototyper?
Det är inte så att det är kompositen som är gul då? Tittar på Gripen under byggnad och den verkar vara till största delen gul redan vid byggandet. Spanten inne i kroppen verkar vara gråa.
-
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Primergult på prototyper?
Färg väger rätt mycket. Att inte måla sparar vikt. I vissa fall kan det bli kritiskt faktiskt.
Re: Primergult på prototyper?
Jamen det är det jag inte blir klok på. Gulfärgen är ju i alla fall tidigare ett sätt att förhindra korrotion på metaller vad jag vet. Nu ser man hela planet i olika nyanser av gulgröngrå primer samt även vad som kan vara fenframkanter i omålad grå plast och anda detaljer i eloxeringsgrönt...förvirrande.
Stellan Schroeder Englund
Re: Primergult på prototyper?
Inte säker på hur du menar. Ett "omålat" flygplan som ska kunna ta flera ton bomber, missiler och bränsle blir överviktigt av några kilo färg???Mats Averkvist skrev: ↑17 jun 2019, 13:07 Färg väger rätt mycket. Att inte måla sparar vikt. I vissa fall kan det bli kritiskt faktiskt.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Primergult på prototyper?
Nej, men det finns exempel på att en B747 hade så mycket färg i olika lager att den vägde 2,5 ton mer än om den hade varit plåten.
Ett annat exempel är en B757 där färgen vägde 1,5 ton.
Det är inte ofta som färgen tvättas av när maskinerna byter flygbolag. Det kostar mycket att måla om ett stort flygplan.
100 kg extra färg på en SAAB 340 är en passagerare mindre.
När det gäller primer så har de oftast högre densitet än vanlig färg. 2,0 mot ca 1,5 kg/dm3 pga metallinnehållet.
Ett annat exempel är en B757 där färgen vägde 1,5 ton.
Det är inte ofta som färgen tvättas av när maskinerna byter flygbolag. Det kostar mycket att måla om ett stort flygplan.
100 kg extra färg på en SAAB 340 är en passagerare mindre.
När det gäller primer så har de oftast högre densitet än vanlig färg. 2,0 mot ca 1,5 kg/dm3 pga metallinnehållet.
Re: Primergult på prototyper?
Glasfiber, kolfiber och kevlar är några Kompositmaterial som används.
Glasfiber är vit
Kolfiber är svart
Kevlar är gul
Väven kan ha olika strukturer samt också vara en blandning med olika mtrl. Beroende vad man vill ha för egenskaper.
Kolfiber-detaljer kan bli riktigt vackert och används flitigt på olika produkter just bara för utseendet också...
Epoxi hartsen kan vara genomskinlig eller ljusbrun nyans m.m.
Inte ovanligt att man använder honeycombs i flygplsnsbygge. Tyvärr inget man ser, men det blir väldigt lätt och starkt när man använder sig av den tekniken...
Drakens luftintag är gjord av glasfiber & epoxi, så den har lite annorlunda färger därför.
Mvh / Janne
Glasfiber är vit
Kolfiber är svart
Kevlar är gul
Väven kan ha olika strukturer samt också vara en blandning med olika mtrl. Beroende vad man vill ha för egenskaper.
Kolfiber-detaljer kan bli riktigt vackert och används flitigt på olika produkter just bara för utseendet också...
Epoxi hartsen kan vara genomskinlig eller ljusbrun nyans m.m.
Inte ovanligt att man använder honeycombs i flygplsnsbygge. Tyvärr inget man ser, men det blir väldigt lätt och starkt när man använder sig av den tekniken...
Drakens luftintag är gjord av glasfiber & epoxi, så den har lite annorlunda färger därför.
Mvh / Janne
Re: Primergult på prototyper?
Så du menar att alla moderna flygplan i ej färdigställt skick som är till större delen i gulaktig nyans faktiskt är gjorda i kevlar??? Då kan man ju panga på vilt utan att de blir nedskjutnaJan Gaude skrev: ↑17 jun 2019, 21:42 Glasfiber, kolfiber och kevlar är några Kompositmaterial som används.
Glasfiber är vit
Kolfiber är svart
Kevlar är gul
Väven kan ha olika strukturer samt också vara en blandning med olika mtrl. Beroende vad man vill ha för egenskaper.
Kolfiber-detaljer kan bli riktigt vackert och används flitigt på olika produkter just bara för utseendet också...
Epoxi hartsen kan vara genomskinlig eller ljusbrun nyans m.m.
Inte ovanligt att man använder honeycombs i flygplsnsbygge. Tyvärr inget man ser, men det blir väldigt lätt och starkt när man använder sig av den tekniken...
Drakens luftintag är gjord av glasfiber & epoxi, så den har lite annorlunda färger därför.
Mvh / Janne

Stellan Schroeder Englund