McDonnel och Douglas...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

McDonnel och Douglas...

Inlägg av Andre B. »

Hittade en låda på vinden som gjorde mig lite nyfiken då jag inte kom ihåg vad jag lagt i den. När jag öppnade upp den så låg det två Emhar F-3H Demon i den. En ny obyggd och en gammal havererad.

Då Sword håller på med att ge ut en ny Demon i 1/72 så blev jag lite sugen på att titta lite närmare på de här "gamla modellerna" (de kom 1991). Självklart tog det inte lång stund innan jag stod vid diskbänken och slipade på den gamla, havererade modellen...

IMG_20190514_164149_507.jpg
IMG_20190514_164149_507.jpg (28.17 KiB) Visad 9536 gånger

Antar att jag inte är helt ensam om att renovera upp gamla modeller?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad

Re: Demon...

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har börjat att förbättra modeller som jag nyligen ansåg vara klara med ett hyfsat resultat.
Men de rktigt gamla orkar jag inte hålla på med.

Anders E
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Såg att Hobbybokhandeln hade en Sounders SR 53 på lagret. Gillar stuket på det där äldre jet kärrorna. //Lennart
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Lennart 12 skrev: 14 maj 2019, 17:54 Såg att Hobbybokhandeln hade en Sounders SR 53 på lagret. Gillar stuket på det där äldre jet kärrorna. //Lennart
Sant Lennart,

De där äldre maskinerna är roligare på många sätt och oftast förknippade med en intressant historia oavsett hur de flög...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Anders.Edblad skrev: 14 maj 2019, 17:16 Jag har börjat att förbättra modeller som jag nyligen ansåg vara klara med ett hyfsat resultat.
Men de rktigt gamla orkar jag inte hålla på med.

Anders E
Jo, det får jag nog säga att jag heller inte gör i de flesta fall. Men Demon är en udda kärra och fram tills nu är det bara Emhar's utgåva som funnits tillgänglig. Men för att få till den så är det närmast lika mycket jobb oavsett om det är en ny obyggd modell eller renovering av en gammal...

Mvh. André

Andre B.

Re: McDonnel och Douglas...

Inlägg av Andre B. »

Har smugit med den här ett tag. Airfix F4D-1 Skyray...

IMG_20190604_194530_037.jpg
IMG_20190604_194530_037.jpg (15.97 KiB) Visad 9188 gånger

Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Skyray var ju verkligen lite av " Blixt Gordon" , för att vara strax efter WW 2. dessutom designad av en tysk . //Lennart
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Men herregud, det finns en Tamiya 😁!

Hälsningar Magnus
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jag tänkte detsamma Magnus, men vågade inte skriva det :) Den är riktigt fin, byggde den för många år sedan //Lennart
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ärligt så har jag både en Airfix och en Tamiya samt en rätt okänd från Testor. Testor's utgåva av de tre är den minst riktiga. Tamiya's utgåva köpte jag nog så fort den lokala hobbyshoppen fick in den för femton år sedan (?).

Airfix Skyray har jag alltid önskat få tag i. Det tog över trettio år att få tag i den. Jag närmast kadtade mig över den när jag såg bakom disken hos Dinomin Hobby i vintras. Och jag måste nog säga det att den var/är roligast att bygga!

Alla tre ligger alltså på "byggbordet". Men både Testor's och Tamiya's utgåva blev med råge omkörda av Airfix Skyray. Tror att Tamiya's utgåva hade lite för mycket Matchbox över sig för mig. Airfix'en är mycket "renare" och mer lik förebilden.

Låt er inte luras av bilden. För att vara en Airfix av sin tid så är den fantastiskt fin. Bra passform, detaljerade "hjulhus" och inredning samt måttliga panellinjer. Och det fanns möjlighet att ge den attityd genom att vinkla upp "trimtabbarna" i bakänden. Något som man inte kan göra med Tamiya's utgåva. Airfix F4D-1 Skyray är en av de bästa Airfix jag byggt faktiskt! :)

Vänligast / André

Skriv svar