Stegosaurus

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Stegosaurus

Inlägg av Andre B. »

Lurifax skrev: 08 maj 2019, 12:04
Lars Befring skrev: 08 maj 2019, 10:04 En liten fråga, ska du anpassa dinon till dom senaste rönen?
Bild
:lol:

(Men, säger dinosaurienörden, befjädringen gäller nog bara de theropoda dinosarierna, inte ornitichia som stegosaurus tillhörde. Men det där vet nog Emma bättre. :)

Borde inte ornitichia ha befjädring? Orni är väl fågel? Eller är det därför fågelskådare kallas för ornitologer? För att de saknar befjädring... ? ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul projekt.
Redan på detta stadium har du fått till det där underbart fåniga leendet på dinon.

Uffe
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Jahopp, vi kan väl börja med att konstatera att jag är ”lite” sen med svar. Lång historia kort, läget har som många av er redan vet inte varit sådär fantastiskt under en längre period. Hur som hur så ser läget rent allmänt ut att vara rejält mycket på helt rätt håll nu ( jippi! :D ). Ska flytta ”himm te Skåneland”, håller på att sälja bostaden, leta ny bostad (spännande utmaning det där med att hitta hyresbostad lite snabbt och lätt), packa etc. Och allt detta inträffade si sådär två dagar efter att jag la upp byggtråden så det har varit lite lätt hektiskt och börjar väl lugna ner sig först nu.

Hur som hur, byggandet kommer säkert bli mer aktivt igen när jag kommer igång med nya jobbet, fått ner flyttlådor etc och som tur är så får ju en hobby lov att ta lite paus ibland. Menar kan min favoritmanga ta ”paus” i ett par år så är väl någon månads byggpaus ingenting i sammanhanget :D

Det senaste byggrelaterade var ett supertrevligt besök från Allt om Hobby för två veckor sedan och det kommer ett reportage om vad som pågår här ute i skogen :D

Det är Wonderfest i Japan nu till helgen. Risken är överhängande att jag drabbas av akut byggabstinens och våldsam inspiration… Menar det har ju redan börjat komma bilder på vad som ska säljas, och där är åtminstone en modell (https://twitter.com/streamjiro/status/1 ... 7125588992 ) som skulle vilja flytta hem här (lugn och fin, detta är inte skummare än när vi sitter och flåsar över resin fälltankar eller fotoets detaljering;) ). Och har man hittat en modell som är av intresse INNAN mässan… Då är risken stor att det dyker upp mer sen ;) Fast… sen ska man ju få tag på dem också…

Hur som helst så är det högst sannolikt att det blir den här byggtråden med Stegsaurusen, ”I will save you” bygget och följande resin modell ( https://myanimeshelf.com/figures/2107249_Nanachi__Mitty ) som kommer bli pågående byggen framöver (eftersom allt annat är nerpackat...) .

Hur som hur, åter till den övergödda Stegosaurusen :D

83333 skrev: 07 maj 2019, 22:35 Snyggt. Kommer bli kul att följa.
Gillar hur du fått till formen på huvudet och monteringen av plattorna, lövet i munnen blev också riktigt snyggt.

Tack så mycket! Från de dinosaurier jag skulpterat så känns det som att får man bara till huvudet på dem så ger sig resten lite av sig själv medan det inte hjälper om man får till resten kanonbra om huvudet inte blev bra. Ska bli kul att jobba vidare på den här och se hur slutresultatet blir när den är målad :)

FredrikAlmlöf skrev: 07 maj 2019, 22:52 Jag förstår att det delvis är en fråga om träning, men att börja med ihopknycklad metallfolie och sluta med en dinosaurie känns helt fantastiskt för mig! Snyggt arbete! Jag är mycket imponerad!

Stegosaurusar känns lite tunga, men den här ser lite spjuveraktig ut... som om den vill göra ett litet skutt... Det kanske är en valp?! Vad heter dinosauriebarn? Valp, kid, kut... ?!?!

Mvh F

Tack så mycket! Det är fantastiskt roligt att höra! Visst är det så. Man måste börja nånstans, kika på hur andra gör och sen är det öva, öva och öva. Jag testar ju mycket för att hitta sätt som funkar för att få till önskat resultat (och ofta är det ju så att vi inte gärna visar de där försöken som inte blev så bra ;) ). Sen letar jag en hel del efter skulpteringstrådar från skulptörer som gör prylar jag gillar för att få tips på tekniker de använder och hur de jobbar rent allmänt för att få ihop sina figurer.

Den här något övergödda individen är en yngre men vuxen Stegosauruspojk. Dinosauriebarn…. Hmmm.. bra fråga där… Internet säger att “hatchling” och senare “juveniles” är acceptabelt. Tycks vara lite klurigt det där ämnet… Jag bestämmer därför att det heter ”Babysaurus” upp till en viss ålder.

commander skrev: 08 maj 2019, 01:29 Osannolikt snyggt! Har följt dina byggen lite från bakre raden men man kan återigen inte göra annat än att ta av sig hatten! Du är en mästare på allt vad djur från en sedan länge svunnen tid heter! Bugar mig allra djupast

Mvh,
Andreas

Tack så mycket för berömmet! :D Det är verkligen roligt att det jag gör uppskattas! Tanken är att det ska bli fler av de här små djuren så småningom och jag hoppas att även framtida byggen kommer leva upp till förväntningarna :)

Lurifax skrev: 08 maj 2019, 07:10 Här trodde jag det skulle bli en grillad kyckling i 1/1! :lol:

Bild

Men det tog sig ju.

Den ser jättefin ut men möjligen lite övergödd. Den får dra ner lite på ormbunkarna.

Som vanligt är jag imponerad över tekniken och utförandet. Det är ett skickligt hantverk.

Haha det har du rätt i att det var grillad-kyckling varning där i början ;)

Tack, som alltid är det jättekul att höra :)! Jo, jag tror bestämt att det mumsats lite väl mycket på de där ormbunkarna och att Stegosaurusen om möjligt skulle behöva någon motiverande faktor för att ge sig ut och motionera lite. Fanns det Gym på den tiden tro?

Joakim Hultman skrev: 08 maj 2019, 07:31 Vad söt! :)

Tack! :D Dinosaurier ska vara söta precis som andra djur :D

Lars Befring skrev: 08 maj 2019, 08:45 Galet snyggt!

Tackar tackar :D

Björn B skrev: 08 maj 2019, 09:15 Lysande.
Ett tag såg det ut som en pirat med träben :)

Oooo en Stegosaurus Rex! :D

Hehe jo, den där tandpetaren får det att se lite pirat-igt ut ;) Den mindre roliga förklaringen är att modellen behöver nån form av stöd när benen ska bygga upp – därav tandpetare :)

Lars Befring skrev: 08 maj 2019, 10:04 En liten fråga, ska du anpassa dinon till dom senaste rönen?

EEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeee!!!! *förskräckelse*! ;)

Så mycket som jag gillar hönor med 80’tals pudelfrisyr så får jag nog allt säga nej ;) Fjädrar kan möjligen accepteras i detta sammanhanget https://www.flickr.com/photos/33535417@N05/6475365975 ;)

Lurifax skrev: 08 maj 2019, 12:04 :lol:

(Men, säger dinosaurienörden, befjädringen gäller nog bara de theropoda dinosarierna, inte ornitichia som stegosaurus tillhörde. Men det där vet nog Emma bättre. :)

Hehehe fjädrar? Vilka fjädrar? Nu förstår jag inte riktigt ;) http://westerndigs.org/t-rex-didnt-have ... kin-finds/

Såhär ligger det till *ta av vetenskapshatten och byta till foliehatt och fokusera enbart på de delarna av artikeln som passar in på önskat dinosaurieutseende*: Fjädrar finns på fåglar, och eftersom jag inte bygger fåglar så är det nog bäst att låta bli fjädrar och annat fjun ;)

Nu tycker jag vi fokuserar på det som är viktigt i vetenskapen; nämligen att dinosaurierna bevisar att det har funnits riktiga drakar (fjäll + fladdermusvingar = drake) :D! Det är bara att de ritat lite fel på bilden och fått den att se fjunig ut ;)https://www.theatlantic.com/science/arc ... nd/588940/

Andre B. skrev: 08 maj 2019, 14:51
Borde inte ornitichia ha befjädring? Orni är väl fågel? Eller är det därför fågelskådare kallas för ornitologer? För att de saknar befjädring... ? ;)

Vänligast / André

Jag tror på det senare, att namnet ornitolog kommer från att människor som är intresserade av fåglar ren generellt inte har fjädrar ;)

Ulf Lundberg skrev: 23 maj 2019, 19:23 Kul projekt.
Redan på detta stadium har du fått till det där underbart fåniga leendet på dinon.

Uffe

Tackar tackar! :) Leendet på de här små djuren är hela grejen, menar vem hade inte sett små-mallig ut om man varit lika cool som en dinosaurie? :D
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Trevligt att de livaktiga livstecken! Får vi se hur det går med den grillade kycklingen med snart? Har aldrig sett någon sådan på AIM...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Ta-da!

Som en bieffekt av dagens skulpterande har lite mer grund petats på plats på Stegosaurusen. Och det är bra för det ger ju en bra anledning att fortsätta att ersätta träbenet ;)

Bild

Bild

/Emma
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tjusigt!
Jag gillar kaktusbladen!
Vänligast / André

EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Andre B. skrev: 31 jul 2019, 12:33 Tjusigt!
Jag gillar kaktusbladen!
Vänligast / André
Tackar! :D

Och nu fortsätter byggandet/skulpterandet lite smått:

Det är dags: träbenet ska bort från kapten stegosaurus…

Bild

Bild

Passade också på att byta ut tandpetarna på svansen mot något mer passande för fortsatt skulptering

Bild

Men vad är detta? Nu trillar det av fler delar!

Bild

Jo det klumpiga stödbenet ska ju naturligtvis också se ut som folk… ehh dinosaurier. Så det kan nu petas bort och ersättas med något lite mer ben-liknande.

Bild

Bild

Bild

Och bara för att fick det bli en liten snabbskiss apropå träbenet som vi ju tagit farväl av ;) …. ARRR!

Bild

/Emma
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar!
Uffe
Knajd

Inlägg av Knajd »

Jag gillar det där ansiktsuttrycket!
Skriv svar