En annan sak som inte överenstämmer Revell Tirpitz

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

En annan sak som inte överenstämmer Revell Tirpitz

Inlägg av Fenix »

Enligt denna länk: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/pa ... _1943.html så ska det bara vara olika grå nyanser på "kammot" men Revells ritning säger att en av fälten närmare aktern på babord sida ska vara mörkblå/mörklila runt samma tid som den bilden jag länkade till. Någon som vet vem som har rätt bismarck-class.dk eller Revell?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
AndersN

Re: En annan sak som inte överenstämmer Revell Tirpitz

Inlägg av AndersN »

Kamouflagemönstret på den länkade stämmer för tiden, om man bortser från att båten fick den målningen i oktober 43 efter Spetsbergen.
För att förvirra ytterligare visar färgprofilerna i AJ Press EOW18 dock gröna (typ rlm71) fält på mitten av skutan. Och det kan jag väl kanske hålla med om med bilderna framför mig, men det skulle lika gärna kunna vara ljuset.
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Inget Mörkblått/Mörklila som Revell säger med andra ord
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det jag mest reagerar på är att man inte uppmärksammar att däcket var målat på Tirpitz under en stor del av kriget. Och det gäller även Prinz Eugen, Scharnhorst och Gneisenau. Ändå så ser man dem oftast med trärena däck. Särskilt ombord på Tirpitz var man duktig på att kamouflagemåla däcket vilket syns på en del flygfoton...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Inlägg av AndersN »

Om inte mitt alkoholistminne sviker mig så var Tirpitz bara kamouflagemålad på däcket under absolut sista tiden. Dvs trädäck under tiden för denna tråd.
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Det absolut ultimata referensverket för Tirpitz, kan köpas här:
www.mtmu.no/nettbutikk/tirpitz-hitlers-last-battleship/
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

AndersN skrev: 28 apr 2019, 11:29 Om inte mitt alkoholistminne sviker mig så var Tirpitz bara kamouflagemålad på däcket under absolut sista tiden. Dvs trädäck under tiden för denna tråd.
Det är väl här som det brister någonstans och man missar skillnaden mellan ett (grå)målat däck och ett i Tirpitz fall kamouflagemålat däck med "cirklar"för träd och buskar.

Det gick ut någon order om att de ljusa trädäcken skulle målas gråa någon gång innan Prins Eugen's, Scharnhorst's och Gneisenau's resa genom engelska kanalen och upp genom södra Nordsjön. Och det var bland annat inför den resan som Prinz Eugen kamouflagemålades med mörkgrå fläckar på den mellangrå atlantmålningen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

AndersN

Inlägg av AndersN »

Andre B. skrev: 28 apr 2019, 17:53
AndersN skrev: 28 apr 2019, 11:29 Om inte mitt alkoholistminne sviker mig så var Tirpitz bara kamouflagemålad på däcket under absolut sista tiden. Dvs trädäck under tiden för denna tråd.
Det är väl här som det brister någonstans och man missar skillnaden mellan ett (grå)målat däck och ett i Tirpitz fall kamouflagemålat däck med "cirklar"för träd och buskar.

Det gick ut någon order om att de ljusa trädäcken skulle målas gråa någon gång innan Prins Eugen's, Scharnhorst's och Gneisenau's resa genom engelska kanalen och upp genom södra Nordsjön. Och det var bland annat inför den resan som Prinz Eugen kamouflagemålades med mörkgrå fläckar på den mellangrå atlantmålningen...
Aha. Gissningsvis är det snyggare med trädäck än ett gråmålat sådant på en grå båt och därför målas det så. Men vad vet jag. Alla kanske gör som jag och litar på de böcker som finns i bokhyllan haha
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Airfix är faktiskt den enda tillverkaren som anger att däcket skall målas grått på Prinz Eugen...

/André

Skriv svar