Hej Alla!
Första gången jag använde MRP (Mr. Paint, ljust blågra FV beteckning 058M ?) smög sej ett stopp sakta på min Badger 200. När jag skulle rengöra den såg jag en ljust blågrå lite slemmig sträng mellan kl 8 och 12. Fick rådet att späda ut Mr.Paint nästa gång.
Har inte MRP thinner. Vad kan jag ta istället? Tamiyas gulkorkade plastflaska har jag, men den är stark. Likaså humbrols thinner som löste upp plasten Hasegawa Bf109E4 från 70-talet...
Utspädning av MRP färdigfärg
Re: Utspädning av MRP färdigfärg
Tamiyas gulkork funkar bra, det är ungefär samma kemi som färgen. Färgen är ganska tuff i sig så jag tror inte den blir så mycket aggressivare av thinnern. Använd inte Humbrol eller annat ur lacknaftafamiljen, det blir inte bra!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
Kan det vara så att MrP färgen löste upp gammal färg i sprutan? Det har jag råkat ut för den är som Magnus skriver ganska tuff mot en del andra färger.
Min erfarenhet är att den enda MrP färgen som behöver spädas är deras grundfärg.
Anders E
Min erfarenhet är att den enda MrP färgen som behöver spädas är deras grundfärg.
Anders E
Vågar man lägga MrP på Tamiya's färger? Som exempelvis deras AS sprayfärger? Har en Lansen liggande målad med Tamiya's sprayfärg där den enda färgen kvar som skall på är MRP's gröna...
/André
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Ja, du kan måla MRP över Tamiya men lägg tunt till att börja med så du får ett spärrskikt innan du blaskar på med mer färg (gäller alla färger för övrigt!).
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Kontakt:
En liten varning här: Om du köpt Mr Paints Olivgrön 325 är den på tok för brun. Jag testade den på min Mustang, men fick byta till Gunze. Den är i princip en slags olive drab och passar nog bättre som det brungröna på Draken. Har för mig att deras Russian Green är betydligt mer lik 325:an, men är osäker på om det var just den (har inte testat själv). Omvänt är deras olivgrön 328 för t ex Draken inte heller optimal, den ser för grön ut (men här har jag heller inte testat, har dock färgen och tycker inte att den ser rätt ut).
Tack Björn,Björn Fransson skrev: ↑27 mar 2019, 16:14En liten varning här: Om du köpt Mr Paints Olivgrön 325 är den på tok för brun. Jag testade den på min Mustang, men fick byta till Gunze. Den är i princip en slags olive drab och passar nog bättre som det brungröna på Draken. Har för mig att deras Russian Green är betydligt mer lik 325:an, men är osäker på om det var just den (har inte testat själv). Omvänt är deras olivgrön 328 för t ex Draken inte heller optimal, den ser för grön ut (men här har jag heller inte testat, har dock färgen och tycker inte att den ser rätt ut).
Det där var bra att veta. Tänkte ju använda den till en Lansen och en J-21:a. Och längre fram även till en J-26.
Var står vi då när det gäller olivgrön 325? Vilken färg är det som gäller?
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Jag målade upp ett par små brickor me dtamiya och jämförde me färgproverna i skala. Jag kommer använda Tamiya XF81 till 325 på mina J 21. Den är lite ljusare men det tycker jag inte gör så mycket i 1/72