av både järnmalm och koppar malm, plus en hel del andra mineraler. Fick en ide att göra om det vintriga dioramat med ångloket, till en miljö från Anderna, där de flesta av dessa malmtransporter går. Företaget Ferronor är ett av det dominerande företagen som sköter transporterna. Jag böörjade med att skrapa och slipa bort allt snöpulver, samt målade om det hela. Lyckades fördärva ytterligare en dammsugare, 3:e i ordningen, och nu är jag bannlyst från att använda den nya i modellsammanhang

Anderna har ju en helt annan karaktär , än bergen i Nord Amerika. Färg ,utseende m.m. ser helt annorlunda ut. Min fashination för bergs formationer föddes antagligen då jag var i British Colombia,( Crofton, Powell River, Vancouver ) och har även besökt Valparaiso, och Puente Arenas vid ett par tillfällen. Naturen är hisnande vacker.
Att göra det rättvisa i ett diorama är inte det enklaste men man gör så gott man kan.
Företaget Ferronor är dominerande då det gäller malmtransport för gruv föratgen i Chile. Deras lok är bl.a blå gula , och det rullande materialet tillverkas mestadels av Green Briere. Men man använder även en hel del surplus från Usa.
Jag har ju endast svenska och amerikanska malmvagnar, och inga passande för ett malmtåg från Chile. Så jag plockade ur fem st Betonit" vagnar fån en ny UP sats . Ramar och underrede är av metall,så vagnarna har bra tyngd. Kapade av ramen och kortade till rätt längd. Dolde skarven under ramen med en Pc balk, och byggde malmbaljor i Pc. Har kommit så pass långt nu, så det är dags att sprutmåla vagnarna. Skall måla om ett EMD GP 18 sedan i Ferronors färger, som dragare för vagnarna. Personligen så tycker jag det blir mer liv i det här, än det insnöade ångloks diot . Även om mycket blir svart av malmdammet

Har några andra byggen också, som skall färdigställas och byggas ut lite. Svenskt och amerikanskt . det tar lite extra tid då man har tunnelseende"
Lennart