På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nej, det är ingen Alfa hjälm, utan en svensktillverkad hjälm.
Man började senare tillverka samma hjälm i Italien, men då hade den en lite mörkare metallic färg.
Alfa hjälmen är tillverkad i England och är grå.
Den används inte vid flygning med JAS 39 och 37 Viggen, däremot vid flygning med helikopter, TP 84 Hercules (taktisk flygning) och SK 60.
Givetvis finns det undantag, men i stort så....
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________ Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Tack igen Lennart!
Piloten ser bra ut, men jag hade tänkt mig hjälmen på och nu lutar jag åt att jag vill ha en som står rakt upp och ner alt sitter i cockpit.
Dessutom vill jag gärna göra min figur själv från grunden, så att säga.
Men återigen tack för ditt generösa erbjudande!
Henrik Bergman skrev:Hej!
Man började senare tillverka samma hjälm i Italien, men då hade den en lite mörkare metallic färg.
Den används inte vid flygning med JAS 39 och 37 Viggen, däremot vid flygning med helikopter, TP 84 Hercules (taktisk flygning) och SK 60.
Tack Henrik för info!
Vet du möjligen vad den svenska hjälmen heter?
Ska googla och se vad jag hittar i bildväg, så nån slags benämning kanske kan användas att söka på.
Erik_G skrev:Isolerdräkt användes väl även av vanliga piloter vintertid om de förväntades flyga ut över vatten, eller är det något jag minns fel?
Vet inte om det har ändrats på senare tid, men som jag minns det bärs isolerdräkt vid all planerad flygning över hav när ytvattentemperaturen är +10 grader eller lägre. Jag har burit en sådan vid något enstaka tillfälle. Att få på sig den var inte gjort i en handvändning!
Anders_Isaksson skrev:Tack igen Lennart!
Piloten ser bra ut, men jag hade tänkt mig hjälmen på och nu lutar jag åt att jag vill ha en som står rakt upp och ner alt sitter i cockpit.
Dessutom vill jag gärna göra min figur själv från grunden, så att säga.
Men återigen tack för ditt generösa erbjudande!
Jag förstår dig helt Anders! Det är ju klart roligare att göra det själv,och få till den figur man tänkt sig.Lycka till i alla fall/Lennart
Henrik Bergman skrev:Hej!
Tack Henrik för info!
Vet du möjligen vad den svenska hjälmen heter?
Ska googla och se vad jag hittar i bildväg, så nån slags benämning kanske kan användas att söka på.
Jag är ny på IPMS forum och det är fantastiskt kul att läsa inlägg och lära sig en massa nytt! Jag ser att tråden är gammal men varför inte blåsa liv i den... Vad gäller isodräkt eller inte på en viggenpilot, oavsett om det är AJ,SF, SH, SK eller JA, flögs det till minst 95 % i isolerdräkt. Iso-dräkt skulle bäras när ytvattentemperaturen var under 13 grader och i övrigt efter eget val, och jag tror att de allra flesta valde isodräkt även om det var varmare än så i vattnet. Detta gällde även om övningsområdet låg över land, eftersom 8% av landets yta är vatten. Dessutom låg många inflygningsvägar till våra flottiljer över vatten. I landets norra delar, framförallt på F4 och F21, användes sommarflygdräkt på vintern! Då var sjöarna och Bottenviken täckta av bärkraftig is och eftersom man svettades i isolerdräkten och det var samma dräkt sommar som vinter, gick det inte att ha hur mycket förstärkningsplagg under den som behövdes under kalla vinterdagar. Därför var det bättre att hålla sig från att svettas genom att använda sommarflygdräkten i passande storlek på vintern, då kunde man ha vettiga fiberunderställ under och hålla sig lagom varm under flygningen samtidigt som man var klädd för den ogästvänliga norrländska vintern om man var tvungen att kliva av kärran i Långträsk och vänta på helikopterskjutsen i 24 minusgrader.
Det frågades tidigare i tråden vad hjälmen på inläggets bild heter. Flyghjälm 116, är svaret. Svensk hjälm från FFV.
Summa summarum, om du vill ha en så "rätt" pilot som möjligt till din 37:a, välj en med isolerdräkt.
Erik, du minns helt rätt. Normalt används isolerdräkt vid flygning över vatten, så även sommartid. Det blir varmare i vattnet sommartid, men +15 grader är inte särskilt mycket om man tvingas ligga i 1h eller mer i väntan på flygräddningen. Så det är inte typ av flygplan/helikopter som är avgörande vilken utrustning man har på sig, utan snarare typ av uppdrag och förväntat operationsområde.