JA 37 VIGGEN GRÅ FÄRGER
JA 37 VIGGEN GRÅ FÄRGER
Ju mer jag läser ju mer konfunderad blir jag när det gäller vilka färger som är mest riktiga till JA 37 Viggens tvåfärgscamuflage.
Vad har ni för åsikter i ämnet? Är några Humbrolfärger användbara?
Vad har ni för åsikter i ämnet? Är några Humbrolfärger användbara?
-
- Kontakt:
Re: JA 37 VIGGEN GRÅ FÄRGER
Jag har noterat:
Över Hu 128
Under Hu 147
Över Hu 128
Under Hu 147
Tack för inlägget. Det är vad Tarangus anger om man jämför deras rekommendationer. I senaste SFT skriver Rickard Andersson i sin recension att det är Gripens färger. Han anger Mr. Paint 220 o 221. Någon som vet om det finns några Humbrol som motsvarar dessa eller har han fel.
-
- Namn: Johan Elvin
Som jag fattade det av vad Rickard skrev så var det MRP färg referenserna som är fel i Tarangus instruktion, inte humbrol?spec32 skrev: ↑14 feb 2019, 08:03 Tack för inlägget. Det är vad Tarangus anger om man jämför deras rekommendationer. I senaste SFT skriver Rickard Andersson i sin recension att det är Gripens färger. Han anger Mr. Paint 220 o 221. Någon som vet om det finns några Humbrol som motsvarar dessa eller har han fel.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Namn: Nicklas Karlén
Sök upp Janne S bygge på "in the works" av JA37Di Jaktviggen, Tarangus. Janne har fått till en färgkombo som jag tycker är väldigt bra. Jag använde hans färgkombinationer till mitt eget bygge av en blek och vädrad Jaktviggen.
Nicklas
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... C+Tarangus
Nicklas
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... C+Tarangus
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Tack för hänvisningen. Jag kan dock inte hitta några färgbeteckning i inlägget. Kan du ange dem?
Tack på förhand.
Tack på förhand.
-
- Namn: Nicklas Karlén
Janne anger i sina inlägg att han har använt (FS = Federal Standard), FS 36495 till undersidan, FS 36329 till ovansidan, bättringsmålat vissa ytor med FS 35237 som motsvarar en nymålad nyans på Jaktviggens ovansida. Postshade med FS 35237 och FS 36475. Resultatet tycker blev väldigt lyckat tycker jag.
Vilket fabrikat på färg man vill använda är relativt oviktigt, dessa nyanser finns från många färgleverantörer.
Nicklas
Vilket fabrikat på färg man vill använda är relativt oviktigt, dessa nyanser finns från många färgleverantörer.
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
Stort tack för informationen.
-
- Kontakt:
Och var hittar vi en tabell med FS-nummer jämfört med Humbrolfärger?
Här...Mats Averkvist skrev: ↑15 feb 2019, 17:21 Och var hittar vi en tabell med FS-nummer jämfört med Humbrolfärger?
http://www.ipmsstockholm.org/colorchart ... umbrol.htm
Oftast handlar det om Hu 116 - Hu 130 när det berör Fs-färger...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).