Spitfire IXe 1/72...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Spitfire IXe 1/72...

Inlägg av magnusf »

Det här är väl nästan färdigavhandlat vid det här laget men det är som ni säger, det kommer inte med alla delar så man kan inte "korsa fram" vilken man vill.

"Huvudspruen" i byggsatserna som innehåller både kroppshalvor och vingar är olika, IXc-spruen heter 70120 H medan IXe-spruen heter 70120 I. Det finns ytterligare fler för de med nerskuren ryggås osv...

Alltid lika jobbigt när man måste bestämma i förväg vad man vill bygga :) !

Hälsningar

Magnus
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag håller mig till gammal "skit" Kanske jag skulle ta och sätta mig och maska huven på min gala Airfix IXc.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Skärp dig Björn :) ! Airfix IXc var väl inte kul ens när den var ny, har för mig att folk brukade föredra Matchbox modell av den och det säger ju en del. Deras Spitfire V var ju däremot bra för sin tid på det där lite Airfixiga sättet...

Hälsningar

Magnus
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Det är väl inget fel på den. Jag byggde den som barn och kunde mycket lätt se att det var en Spitfire. Lättbyggd var den också. Men det var fel på boxart och målningsbeskrivnig. Den var grå och grön när alla vet att en Spitfire var brun och grön (och alla tyska fordon var grå)
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jo, har den Spitfire'n med. Köpte den för dekalernas skull och och de hamnade just på en Matchbox Spit då det närmast var det enda gångbara alternativet en gång i tiden...

Men hade sett att Biggles flög grågröna Spitfire's så grågrönt var helrätt. Tror det dröjde till "Peace of Cake" innan jag målade en brungrön Spitfire. Den första Hurricane (Matchbox) jag byggde blev däremot brungrön vilket var fel för den versionen...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Så är det läge att beställa. Undrar om man skall passa på att beställa en Hellcat samtidigt eller kanske en Mig 15? Eller kanske två IXe (overtree)? ;)

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Hellcat finns i en trevlig tvåpack! Och har du redan dekaler så räcker overtree-satserna länge!

Hälsningar Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Har ju samlat på mig rätt mycket dekaler genom åren. Och Spitarna skall ju bli israeliska. Så då funkar det bra med overtree.

Rätt smart tänkt som tillverkare rörande overtree. Lägga energin på modellen istället för en massa tid på att ta fram rätt dekaler etc. Särskilt som det finns gott om dekaler på marknaden. Samt då att somliga målar allt själva... *ler*

Skriv svar