Tack igen Martin, jag håller med angående bilden på Q 97. Har inte tänkt på det
tidigare. Där ser man, bilderna ska studeras ordentligt.
//Peder
Om Hkp 4 04457, "Q97"
Re: Något förvirrad ang Hkp 4.
Tack igen Martin, den sista bilden hade jag inte.
kommer väl tillpass.
//Peder
kommer väl tillpass.
//Peder
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: Något förvirrad ang Hkp 4.
Niklas skrev:Måste korrigera mig själv lite här. Efter kontroll med bättre vetande kollegor, framkom det att man bytte till kompositblad nånstans i början/mitten av 90-talet. Jag trodde det var tidigare än så. Mönstermålningen på bladen kom mycket tidigare än så. När en av kollegorna började på HKP 4 i början av 80-talet var bladen mönstermålade. Hans gissning var att man började med mönstermålning nånstans i mitten/slutet av 70-talet.
Hoppas det reder ut lite grann, även om nya frågor säkert uppstått!
Jag gjorde några PRAO-pass på F17 i mitten av 80-talet (84 eller 85). En av dagarna var vi på helikopter och fick då under övervakning skruva på någon detalj på rotorbladet. I samband med det fick vi veta att det satt nya rotorblad i framtidsmaterialet "komposit" på den helikoptern. Prislappen var tydligen höjd med en nolla jämfört med de gamla bladen! Jag har dock ingen minnesbild av att de bladen var mönstermålade, men det börjar ju bli ett tag sedan.....
Johan i Hok
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Något förvirrad ang Hkp 4.
Letade referenser till ett kommande bygge och hittade denna artikel med bilder som beskriver hur 04497 fick sig en rejäl kyss. Imponerande att de lyckades reparera den!
http://www.tjelvar.se/fv/fv1970-1.htm
Kanske läge att flytta den här tråden till kunskapsbanken?
http://www.tjelvar.se/fv/fv1970-1.htm
Kanske läge att flytta den här tråden till kunskapsbanken?