Vallejo grundfärg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
daneri
Namn: Dan Eriksson

Vallejo grundfärg

Inlägg av daneri »

Har någon här på forumet erfarenhet av Vallejos grundfärg "Surface Primer Acrylic-Polyurerhane"?
Jag tycker att den fungerar bra att penselmåla men jag får inte till det med sprutan. Direkt ur flaskan känns den alldeles för tjock. Den sätter igen sprutan och inget lösningsmedel jag provat för att späda den fungerar. Den ska kanske inte spädas men som sagt den är tjock. Med högt lufttryck fungerar det en kort stund innan sprutan sätts igen.
Det kan säkert vara skit bakom spakarna så jag är väldigt tacksam på tips som styr mig i rätt riktning.
Mvh Dan
Lurifax

Re: Vallejo grundfärg

Inlägg av Lurifax »

Hmm ... just sprutandet har jag inte haft några problem med. Jag *tror* inte den ska spädas utan att den ska sprutas rakt ur flaskan men jag är inte säker. Andra vet säkert bättre. Men har den stått ett tag så kanske den tjocknat. Det är också viktigt att skaka flaskan rejält innan.

I mina ögon är det stora problemet att den inte kan slipas och att den inte fäster så bra rent fysiskt. Däremot verkar den vara bra om man använder thinnerbaserade laveringar ovanpå.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så.

Om du försöker späda så pröva att använda Vallejos egen förtunning. Jag använder alltid tillverkarnas egna produkter för att vara på den säkra sidan. Även om det är dyrare.
holst

CU@C4
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Använder aldrig Vallejos primer utan kör med Games workshops svarta eller Tamiyas vita eller ljusgrå på sprayburk som primer. Torkar på nolltid och ger en uniform yta. Kan sålunda ej ge dig svar om Vallejos primer. Här kanske du finner svar
https://privateerpressforums.com/archiv ... 59694.html
https://www.youtube.com/watch?v=_d3e__zE4dU
https://www.youtube.com/watch?v=MmUngqRfm48
https://www.dakkadakka.com/dakkaforum/p ... 62190.page
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ce-primer/
Stellan Schroeder Englund
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Tidigare diskussioner om primern ifråga.
viewtopic.php?f=2&t=6800&hilit=vallejo+primer&start=10
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
daneri

Inlägg av daneri »

Tack för svaren. Vad gäller Tamiyas grundfärger på sprayburk, både vit och grå, så fungerar de väldigt bra. Jag har använt dem länge. För att få lite bättre kontroll av färgen och fler kulörer att välja på, köpte jag nyligen ett par stora flaskor av Vallejo. De ska få en chans till i och med att jag tänker köpa deras förtunning. Funkar inte det får jag bita i det sura och prova annat. Kanske MIG.
Alternativet Tamiya finns ju alltid kvar.
Annars blev det en fin halvblank yta på min Pbv 401.
Jag har däremot inte provat att slipa då det inte behövdes. Ovanpå lade jag Mr Paint som jag tycker fungerar underbart att spruta.
/Dan
daneri

Inlägg av daneri »

Jag har ännu inte hunnit späda ut Vallejo och testa detta men jag har testat Allclad matt svart primer. Den fungerar riktigt bra för mig.
Har testat på projektet Strv121. Lade på Mr Paint en timme efter och allt fungerar kalas. Fäster bra, blir jämnt och torkar fort. Enda nackdelen som jag ser det, är att den liksom Mr Paint, luktar en hel del. Inget stort problem för mig då jag har ett bra utsug i källaren där jag målar. Miljön är kanske en annan fråga.
/Dan
fredrik.thylin
Namn: Fredrik Thylin

Inlägg av fredrik.thylin »

Hej.

Vallejo Primer kan tunnas ut med Vallejo's egen airbrush thinner, upp till 50%
Jag har provat själv och det fungerar bra.
Man kan även använda Ultimate Airbrush thinner.
Ytterligare ett alternativ är att blanda egen thinner:
Genessis models har ett recept: 1/3 99% isopropanol alkohol , 2/3 destillerat vatten, samt några droppar flow improver och retarder.
Det har jag provat själv och det fungerar bra.
Receptet finns på Youtube.
Det går att slipa Vallejo primer om man sprayar tunna lager och väntar minst 48 timmar.

Genessis models demonstrerar också ett trick man kan använda.
Spraya ett tunt lager Future/Klear (golvpolish) över primern, så kan man slipa på en gång.
Det går också att se på Youtube.

Jag har dock inte provat det sistnämnda.
Mvh
Fredrik
Skriv svar