Resin bygge...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Resin bygge...

Inlägg av Andre B. »

Har ju Magna Modell Skyraider liggande. En modell i resin som jag förstått har Airfix utgåva i "generna" vilket underlättar en hel del när det gäller många delar.

Har byggt lite med resin tidigare. Mest då i form av mindre konverteringsbyggen såsom "nosejobbs" på F-111B och F-11F Tiger. Har även en SAAB 18 liggande någonstans.

Har väl aldrig stött på några problem egentligen med byggena. Men då jag önskar fortsätta bygga "problemlöst" så tänkte jag lite på hur man bäst bygger den här typen av modeller?

Vad för lim använder man? Vad är bästa grundfärgen och vad sågar man bort "överskottet" bäst med?

När det gäller slipning så brukar jag föredra våtslipning då det är dammfritt och som jag känner det ger bäst resultat. Har en plexiglasskiva där jag limmat fast ett ark med våtslippapper så jag får en bra yta där jag kan slipa större delar på.

Men första frågan nu... ...vilken såg är bäst i sammanhanget?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Resin bygge...

Inlägg av Mats Averkvist »

Föredrar sågblad som ser ut som den gamla typen av rakblad försedd med handtag.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Och lim?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Araldit / Epoxi till större delar.
cyanoakrylat/snabblim till smådelar.

Använder stålstänger som förstärkning mellan kropp och vingar/stabbe.

Resinet måste tvättas först med diskmedelvatten.
Skriv svar