Flygkompaniets Fokker DVII

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jonaszett
Inlägg: 553
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av jonaszett »

Jag har en fundering på att bygga Flygkompaniets Fokker DVII men funderar över vad som är troligt att färgen på insidan skall målas med.
I Sverige va ju planet målat i silverdope.
På originalplan med lozenge mönster lyser utsidans mönster igenom.
Men vad borde resultatet bli på ett ”målat” plan grundfärg (isf vilken kulör), silver eller någon typ av linne kulör?
Z
Mats Averkvist
Inlägg: 1004
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Matt- och blanklack?

Inlägg av Mats Averkvist »

Här är en bra regel som jag hittade på annat forum.
The colour would depend on what dope was used for the first coat to shrink the fabric.
If it was a clear dope it would be Clear doped linen

If it was a red oxide dope it would be a blotchy/streaky redish pink.
This dope is a brick red colour, but is applied from the outside and soaks through to the inside. The blotches and streaks are where a heavier application has been made and soaked right through the fabric, eg start of brush stroke or end / change of direction of spray gun. A good even coat on the inside should give a fairly even pinkish tinge to the inside face of the fabric. Even at 32nd scale the streaking/blotching should be very subtle.

Once the shrinking coat is on, the pores in the fabric are sealed, and further coats shouldn't bleed through. The fabric isn't transparent.
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av Björn B »

Här är en bit av undersidans fyrfärgkamouflage från en Fokker D.VII. Båda sidorna av tyget: http://www.aeroconservancy.com/fokker6746fabric.htm
Jag har för mig att det funnits dekaler till insidan någon gång.
Hittade: https://www.aviattic.co.uk
Mats Averkvist
Inlägg: 1004
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av Mats Averkvist »

Flygkompaniets D VII hade inte kamo på kroppen. Endast på vingarnas ena sida. - undervingens ovansida och möjligen övervingens undersida.
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av Björn B »

Den var ju ganska randig, men hur var den innan den blev målad? Var kroppen i samma kamo som vingarna och hur var det då på insidan av kroppen efter att den blev randig?
Mats Averkvist
Inlägg: 1004
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av Mats Averkvist »

Björn B skrev: 29 nov 2018, 10:14 Den var ju ganska randig, men hur var den innan den blev målad? Var kroppen i samma kamo som vingarna och hur var det då på insidan av kroppen efter att den blev randig?
Ja, eller blev den målad direkt på fabriken? Görings helvita Fokker D VII 5125/18 blev beställd helvit från fabriken.
Bruno Loerzer som var CO för Jasta 3 kunde ha gjort samma sak med sin 7716/18...
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av Stellan »

För att röra till det...

Vissa DVII målades i det typiska strimmiga Fokker-camouflaget på kroppen. Vet inte om det bara var de tidiga DVII:orna eller om det bara gällde vissa fabriker som gjorde detta. Tror att de strimmiga var naturfärgade med det strimmiga påpenslat på neutral dopning. I så fall torde insidan inte visa några tecken på genomsläpp av den olivgröna färgen.

Om det inte finns foton från insidan av den specifika kärran kan det vara bra att fundera på vilken fabrik och när det förmodades ha producerats och utgå från det.
Stellan Schroeder Englund
mange
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av mange »

Hej,
det var bara tidiga Fokker D.VII som var målade med gröna strimmor direkt på linneduken. Senare flygplan hade alla lozenge-tyg, antingen i fyra eller fem färger.

Flygkompaniets Fokker var en D.VIIF, vilket innebär att det var en senare modell. Av det faktum att undervingens ovansida är i lozenge kan man dra slutsatsen att det inte var gröna strimmor på originalmaskinen, jag känner iallafall inte till några exempel där strimmor kombinerats med lozenge (och då hade jag en intensiv 14-18-period med en massa Windsock-häften, bl.a. deras Fokker Anthology I-III).
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av Stellan »

mange skrev: 01 dec 2018, 14:22 Hej,
det var bara tidiga Fokker D.VII som var målade med gröna strimmor direkt på linneduken. Senare flygplan hade alla lozenge-tyg, antingen i fyra eller fem färger.

Flygkompaniets Fokker var en D.VIIF, vilket innebär att det var en senare modell. Av det faktum att undervingens ovansida är i lozenge kan man dra slutsatsen att det inte var gröna strimmor på originalmaskinen, jag känner iallafall inte till några exempel där strimmor kombinerats med lozenge (och då hade jag en intensiv 14-18-period med en massa Windsock-häften, bl.a. deras Fokker Anthology I-III).
Ja, då löste det sig ju med den funderingen. Bra så.
Stellan Schroeder Englund
mange
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 dec 2015, 14:24
Namn: mange

Re: Flygkompaniets Fokker DVII

Inlägg av mange »

Hej,
jag bara måste komplettera med att de tidigaste D.VII:orna hade strimmor på flygkroppen och lozenge på vingarna. Men det är inte aktuellt här.
Skriv svar