Mystiska J28-märkningar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Robert,

Trevligt att vi fick klarhet vad det var för något. Man blev ju mer och mer nyfiken var gång man såg tråden!
Så hade jag också lite tur att hitta artikeln... :D

Jag har urkass kunskap på att lägga in bild här på forumet. Men jag har lagt in en bild med artikeln på IPMS Uppsalas forum. Länk här: http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut884.html

Så om någon vänlig själ vill kopiera och lägga in bilden på artikeln här, så vore det bra.

Bild

Förresten Robert!
Är det inte dags för en uppdatering på J26 Mustang-arket, med ICAnder... ;)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Trevligt att knepet fick en upplösning. Så nu kommer vi få se en hel drös med tejpade J 28 på tävlingarna ;) Kul med lite annorlunda detaljer på annars ganska jämngrå svenska flygmaskiner.
Stellan Schroeder Englund
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Oh wow! Tack, Jan!
Där fick jag lära mig något jag inte hade en susning om. Och vad det alltid visar sig finnas bilder på allt.
:!:
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Här kommer förresten en scannad version av originalbilden längst ner på sidan ovan. Här ser man dels ”vedtraven” som omnämns i texten, dels ett antal diskuterande flygare i bakgrunden.
Vampire.jpg
Vampire.jpg (252.4 KiB) Visad 6790 gånger
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Tack för detaljerade bilder! Om man har intresse för märkningsdetaljer kan man se att den här J 28 har: "FÖR BRÅDSKANDE // RÄDDNING // KROSSA HUVEN" Det fanns även "FÖR BRÅDSKANDE // RÄDDNING KROSSA // HUVEN".

Janne för att svara på din J 26-fråga om ICAnder så har jag faktiskt nyss uppdaterat Mustang Del 1 1/48 (och snart även 1/72), funderar på att följa upp med Del 3 då det var några små fel med Z Hub och allt vad det var, ICAnder kanske kan få plats där.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

bergwall skrev: 19 nov 2018, 10:34 Tack för detaljerade bilder! Om man har intresse för märkningsdetaljer kan man se att den här J 28 har: "FÖR BRÅDSKANDE // RÄDDNING // KROSSA HUVEN" Det fanns även "FÖR BRÅDSKANDE // RÄDDNING KROSSA // HUVEN".

Janne för att svara på din J 26-fråga om ICAnder så har jag faktiskt nyss uppdaterat Mustang Del 1 1/48 (och snart även 1/72), funderar på att följa upp med Del 3 då det var några små fel med Z Hub och allt vad det var, ICAnder kanske kan få plats där.
Småfel med Z Hub? Du kan inte tänka dig att lägga till namnet Mary-Ann när du uppdaterar berört dekalark i 1/72?

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

bergwall skrev: 19 nov 2018, 10:34 Tack för detaljerade bilder! Om man har intresse för märkningsdetaljer kan man se att den här J 28 har: "FÖR BRÅDSKANDE // RÄDDNING // KROSSA HUVEN" Det fanns även "FÖR BRÅDSKANDE // RÄDDNING KROSSA // HUVEN".

Skulle inte Vit Bertil den utan spinnfena kunna få vara med på ett av 1/32 arken?
Nu när Revell kommit med en sprillans utgåva utan spinnfena.
Z
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Jo, jag vet du är en 1/32-byggare Jonas :) men jag tänkte närmast på att uppdatera 1/48 och 1/72 då de i princip delar instruktioner (det är en av korrigeringarna jag gör). Nödlandararket med Z Hub och Hot pants 1/32 gjorde jag för det var plats över på ett tryck, egentligen hade jag nog tänkt ta med alla flygmaskiner som var med på 1/72 & 1/48 Del 3. Men om jag kikar på försäljningen av 1/32-dekaler så är det lätträknat på alla sätt, det är väldigt få sålda. Men den här branshen är ju ideelt arbete på många vis så det blir lite "hästar och karuseller" (kommer inte ihåg uttrycket ) så visst skulle man kunna fylla ut förtjänsten av Viggen med Mustanger i 1/32. Jag lägger det till listan. Det är såklart uppskattat med förslag, hoppas inte tonen låter alltför "vrång" :roll:

Nu har helt plötsligt J 28-tråden byts mot J 26. Hur styr man upp sånt..?
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

bergwall skrev: 21 nov 2018, 07:45 Jo, jag vet du är en 1/32-byggare Jonas :) men jag tänkte närmast på att uppdatera 1/48 och 1/72 då de i princip delar instruktioner (det är en av korrigeringarna jag gör). Nödlandararket med Z Hub och Hot pants 1/32 gjorde jag för det var plats över på ett tryck, egentligen hade jag nog tänkt ta med alla flygmaskiner som var med på 1/72 & 1/48 Del 3. Men om jag kikar på försäljningen av 1/32-dekaler så är det lätträknat på alla sätt, det är väldigt få sålda. Men den här branshen är ju ideelt arbete på många vis så det blir lite "hästar och karuseller" (kommer inte ihåg uttrycket ) så visst skulle man kunna fylla ut förtjänsten av Viggen med Mustanger i 1/32. Jag lägger det till listan. Det är såklart uppskattat med förslag, hoppas inte tonen låter alltför "vrång" :roll:

Nu har helt plötsligt J 28-tråden byts mot J 26. Hur styr man upp sånt..?
Vet inte.

Men varför inte göra ett Warbirdsark med Biltemas kärror och ICAnder och några fler som finns på det nordiska warbirdsregistret? Vet inte om det räcker med några små civila registreringar i vitt och svart och kanske någon ICAander och överstreckat kronmärke som jag vill minnas att Gul Kalle bar en tid. Scrolla ned en bit för märkning på gK. https://omflygplan.wordpress.com/tag/gul-kalle/ Finns ju fler märkningar på gK http://lae.blogg.se/2012/february/.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar