Ha ha ha ! Det hade varit en trevlig entre " till högmässan! Jag hade ju en egen LM 840 då vi bodde i Gbg och jag körde eget. Jag var till Järnhandlarn " Sture och hämtade min förbokade Otaki modell av Enterprise 1/350 med baklastaren. Glömmer aldrig hans min då jag parkerade halvvägs upp på trottoaren för att underlätta förbipasserande .
Nej köp du hyveln, då kommer den ju till en som säkerligen vårdar den ömt, och det finns inte många kvar av dem.
Jo Mattsson hyveln blev en storsäljare, lite tack vare att Volvo lade ner sitt program av väghyvlar, men det var en tekniskt sett bra och modern hyvel för sin tid. Fanns ju både som fyrhjulsdriven och sexhjuls driven. Går ett par st här i stan ännu, och det används flitigt för snöröjning med sidvinge.
Konceptet köptes upp av finska Vammas som du säkert vet, men man ser dragen av Mattsson på Vammas hyvlarna, framförallt den kantiga hytten som du säger. Gallion gick in i Champion utvecklingen tillsammans med Avenling Barford , och idag är det väl Komatzu som äger hela koncernen. Har förstått att väghyvlar är vanligare numera här i norra Sverige än söderut, även vid anläggnings jobb.
Vill passa på tillfället att berätta att Krokodilbygget blir mitt allra sista stora Pc bygge, sedan skall jag ägna mig helt och fullt åt min Mj anläggning.
Inte för att jag är så road av att köra runt med prylarna, utan mestadels för att jag vill bygga den. Har en förfrågan från ett företag om en mycket speciell modell, men dessa har inte ännu presterat något adekvat ritnings underlag, så jag är osäker vad som sker i det fallet. Det har blivit närmare 80 Pc modeller under åren, och jag har några egna favoriter. Stridsvagngs dragaren, bl.a så gav mig vincharna huvudbry hur de skulle konstrueras. SK-60 1/48 som sprack ett otal gånger, men blev klar till slut, och så Mammut truckarna till Lkab. Det har ett mycket knepigt fackverk, som är olika på långsidorna , beroende på att ena sidan öppnas vid tippning av lasten. Jag gjorde en prototyp för att lära mig hur jag skulle bygga det hela. Sedan blev det två st i skala 1/50 , och två st i skala 1/87. Men som sagt med Krokodilen så slutar jag bygga enskilda Pc modeller helt.
//Lennart