Mystiska J28-märkningar
Re: Mystiska J28-märkningar
Kai, du kan ju lägga upp de bilder jag skickade dig.
Kan det vara så att det är nya remsor som anbringats på kroppen och sedan påmålats? Det är alltså ingen färg som syns undertill efter att remsorna eventuellt slitits loss?
Kan det vara så att det är nya remsor som anbringats på kroppen och sedan påmålats? Det är alltså ingen färg som syns undertill efter att remsorna eventuellt slitits loss?
Stellan Schroeder Englund
Det var lite så jag tänkte med Stellan. Och maskeringstejp ger ju skarpa kanter. Varför skulle inte berörd tejp ge skarpa kanter efter det att den blivit påmålad? Sen varför tejpen dragits bort eller slitits loss kan ju ha många orsaker. Jag har slitit loss glasfiber och kolfiber på segelbåtar efter grundstötningar och fått hur fina kanter som helst...
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Namn: Jonny Andersson
Det är troligen dukremsor som har anbringats i samband med provtryckning av kabinen.
Berätta mera, hur funkar det och varför ser det ut som det gör?Jonny Andersson skrev:Det är troligen dukremsor som har anbringats i samband med provtryckning av kabinen.
-
- Kontakt:
Detta är J 28B nr. 28155, F 18-bG som havererade den 19 augusti 1954 på Tullinge. Haveriet inträffade vid buklandningsförsök. En rikoschett träffade och skadade motorreglaget.
På bilden skulle fenkoden kunna tolkas som P, B, eller R, men i SFF-arkiv finns bilder där bokstaven G syns tydligt. Närbild av nosen visar också att remsorna skulle kunna vara antingen tejp, duk eller målning, eller bortriven sådan. En detalj är att "remsorna" går runt kanten på skarven mellan kroppen och nosen. På själva noskonen finns inga spår av dessa remsor.
På bilden skulle fenkoden kunna tolkas som P, B, eller R, men i SFF-arkiv finns bilder där bokstaven G syns tydligt. Närbild av nosen visar också att remsorna skulle kunna vara antingen tejp, duk eller målning, eller bortriven sådan. En detalj är att "remsorna" går runt kanten på skarven mellan kroppen och nosen. På själva noskonen finns inga spår av dessa remsor.
Noskonen är väl av plåt och ett separat utrymme? Remsorna är väl för att jämna ut skarvarna på träkroppen?Mats Averkvist skrev:Detta är J 28B nr. 28155, F 18-bG som havererade den 19 augusti 1954 på Tullinge. Haveriet inträffade vid buklandningsförsök. En rikoschett träffade och skadade motorreglaget.
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Japp, stämmer.Stellan skrev: Noskonen är väl av plåt och ett separat utrymme? Remsorna är väl för att jämna ut skarvarna på träkroppen?
Eh, ja. Så vi har fortfarande ingen aning om vad som hänt där egentligen?Mats Averkvist skrev:…remsorna skulle kunna vara antingen tejp, duk eller målning, eller bortriven sådan.
I Flyghistorisk månadsblad nr:6-7 årgång 1974 är det en artikel om haveriet med J28 B ”Blå Gustav” (FV-nr 28155).
Där står det:
De vita ränderna kring huven är tejp som satts på för att täta tryckkabinen. Provtryckningen hade skett dagarna innan haveriet och normalt skulle tejpen målats över men detta hade inte hunnit ske före haveriet.
Där står det:
De vita ränderna kring huven är tejp som satts på för att täta tryckkabinen. Provtryckningen hade skett dagarna innan haveriet och normalt skulle tejpen målats över men detta hade inte hunnit ske före haveriet.
-
- Namn: Robert Bergwall
Jaha, tack Janne!
Jag kan meddela att jag var rätt sugen på att inkludera den här flygmaskinen då jag satt med J 28B-dekalerna (för några år sedan) men fastnade i alla de frågeställningar som nu har ventilerats här. Jag har följt tråden smått förtjust men trodde aldrig det skulle komma fram ett så konkret svar. Tack..!!
Jag kan meddela att jag var rätt sugen på att inkludera den här flygmaskinen då jag satt med J 28B-dekalerna (för några år sedan) men fastnade i alla de frågeställningar som nu har ventilerats här. Jag har följt tråden smått förtjust men trodde aldrig det skulle komma fram ett så konkret svar. Tack..!!