Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnaderna klara. Sid 7.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter till synes oändligt tillpassande av plattformar mellan lutande stöttor är äntligen komplexet stormast-aktre skorsten färdigbyggt.

Bild

Bild

Bild

För att komma åt att måla och maska, är delarna ännu inte sammanlimmade.
Notera förstyvningarna av 0,3 mm pianotråd på undersidan av salningen.
De kommer förhoppningsvis hindra att spridarna böjer sig när jag spänner rigglinor från dem.
Riktigt vilken ordning jag ska måla, maska och limma ihop dem dem vet jag ännu inte.
Det blir spännande.
Nu väntar bygget av huvudartilleriet.
På återseende,
Uffe
Stellan
Kontakt:

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Stormasten klar. Sid 8.

Inlägg av Stellan »

Galenknas! Ge fan i att måla. Dokumentera allt om du inte gjort det ännu.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Stormasten klar. Sid 8.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Galenknas! Ge fan i att måla. Dokumentera allt om du inte gjort det ännu.
Du menar alltså, att jag ska avstå från att måla det här kammot.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... jA6EiFE3Db

Kommer inte på fråga;-)

Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ulf Lundberg skrev:
Stellan skrev:Galenknas! Ge fan i att måla. Dokumentera allt om du inte gjort det ännu.
Du menar alltså, att jag ska avstå från att måla det här kammot.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... jA6EiFE3Db

Kommer inte på fråga;-)

Uffe
Tusan också! Svårt tungt och hårt mönster. Ser ingen annan lösning än att du får bygga en till. Sorry.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Alltså...
Den där modellen i den målningen kommer att bli så häftig!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

De senaste dagarna har ägnats åt att bygga huvudartilleriet.

Bild

Bygget av huvudtornen steg för steg.

Bild

Avståndsmätare, dörrar , siktöppningar osv...

Bild

Färdigt.

Bild

De nedre tornen hade inga avståndsmätare.

Bild

De hade däremot de övre. Tryckgördlar, dvs påsar som tätar mellan torn och eldrör, skulpterades av Milliput.

Bild

Bild

Nu väntar tillverkning av avståndsmätare.
På återseende,
Uffe
Stellan
Kontakt:

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Huvudartilleri. Sid 8.

Inlägg av Stellan »

Svårt hårt bygge. Tornen ser ut som någon del från en Star Wars-maskin. Lite insektslikt sådär.Det blir en bok av detta, eller en hel artikelserie?
Ulf Lundberg

Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Huvudartilleri. Sid 8.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Det blir en bok av detta, eller en hel artikelserie?
Jag har lovat FineScaleModels en artikel och hoppas kunna sälja artiklar om bygget till AoH och Modellfan.

Tanken på en bok om fartygsbygge ligger hela tiden och lurar under ytan. Kanske blir det t.o.m. två böcker. En om att bygga fartygsbyggsatser och en om scratchbygge.
Jag har massor med fotomaterial. Frågan är om det är bra nog för en bok.

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Trevligt att få ta del av ditt fartygsbyggande Uffe! Det ger inspiration, även om jag inte går fullt ut med att scratcha ett helt flygplan så ger Du mig möjligheter att försöka tillverka saker som jag tidigare trott var omöjliga. Dina byggen är mer än väl bra för att göra böcker av.
Skriv svar