Färger...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Färger...

Inlägg av Andre B. »

Det här med färger är aldrig enkelt. Om man målat en modell med tre olika färger av samma fabrikat... ...typ hur stor är då chansen att något händer när man lägger på det fjärde lagret färg eller i det här fallet klarlack?

Helt klart rätt mycket större kan man konstatera. Lade på ett lager klarlack (Humbrol akryl) på en Spitfire inför applicering av dekalerna. Trots att den målats i akrylfärger så skedde katastrofen. Och det andra målade lagret färg krackelerade mest.

Jag brukar aldrig klarlacka modeller med någon blank klarlack utan nöjer mig med att polera upp ytorna. Tror jag skall fortsätta med det. Besvikelsen i att få en i grunden snygg målning förstörd på det här visat blir bara för stor.

Skall nog lägga på Humbrol Clear istället nästa gång. Frågan är om något går att rädda nu? T-röd? En Spitfire i 1/72 är inte helt enkel att slipa ner utan skador på detaljeringen...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad

Re: Färger...

Inlägg av Anders.Edblad »

Mycket märkligt har ingen aning vad som kan ha hänt eller om det går att rädda. Har råkat ut för liknande men då med mattlack.
Jag undviker också att använda klarlack/mattlack då det dessutom tar bort nyanserna i färgen.

Anders E
Michael

Inlägg av Michael »

Orsaken till krackelering är att det undre lagret färg inte fullt torkat. När du sen målar ett nytt lager så torkar de båda lagren i olika takt och det gör att de nyaste lagret inte stretchar med utan spricker upp. Har hänt mig några ggr både med 1:1 objekt och modeller.
Vissa akryl färger kan ta en vecka att tårka helt igenom.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Grejen är bara den att det undre lagret färg som du skriver om målades för över ett år sedan. Det senaste lagret färg innan klarlack lades på för en månad sedan. Så den teorin stämmer inte.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lars Ekström
Namn: Lars Ekström

Inlägg av Lars Ekström »

Urtråkigt när något sådant händer. Det vanliga knepet för att undvika detta brukar ju vara att hålla sig till samma typ av färg och tillverkare och ordentlig torktid mellan färgtyper akryl/enemal, men det har du ju gjort. Har du möjligtvis olika inköpsdatum på färgburkarna, dvs. någon är äldre och några är nyligen inköpta. Kanske har tillverkaren ändrat sammansättningen av färgen och lösningsmedel. Ökade miljökrav brukar vara orsaken till detta. Jag har märkt detta på mina Humbrolburkar som är allt från 40 år gamla till dagens datum. Som alternativ till klarlack så använder jag Johnson golvpolish, men jag sprutar inte det första lagret utan duttar lite på en luddfri tygbit och stryker ut det på ytan, sedan blir de efterföljande lagret sprutat med polish utspädd med 20% ajax fönsterputs.
Min Johnson golvpolish(blå flaska) har några år på nacken så man bör nog prova den nya varianten innan skarpt läge.
Lägger hellre aldrig på så mycket så det blir idiotblankt utan endast tillräckligt för att dekalerna skall fästa och inte ge silvering.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Nej, det är ju inte så mycket att göra när man använt samma fabrikat och typ av färg och den äldsta burken är mindre än två år gammal. Det blir att använda de dyrbara dropparna av Johnson som jag har kvar. Funderar på Ocean lack från Panduro eller Humbrol Clear. Lite märkligt att så få provat att använda just Humbrol Clear. Men när det börjar bli svårt att få tag i Humbrol även i Göteborg så...

Tror jag lyckats rädda Spitfiren med hjälp av polering, polering och polering. Ett lager oseanlack eller Johnson kan nog vara lösningen när det gäller de sista lagret...

Hur är det med mattmedel till Johnson? Har för mig att Tamiya har något sådant som en del använder sig av?

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ok...
Skall försöka gå till botten med det här.

Har en gammal "tjockvinge" från en Airfix Spitfire Mk.Vb. Grundmålade vänstervingen med Tamiya grundfärg (Fine Surface Primer på sprayburk). Den högra lät jag vara utan grundfärg. Därefter lade jag på ett lager Humbrol 29 Dark Earth (akryl på sprayburk). Alltså samma färg som reagerade mest när jag lade på klarlacken på Spitfire'n. Och så här långt ser allt bra ut.

Är det något man kan se just nu så är det att man kan se "strömningarna" från gjutningen på den vinge som inte grundmålades. Färgen är liksom "mattare" på vissa ställen. Det här är något som talar för att alltid lägga på en bra grundfärg eventuellt följt av en lättare polering.

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ok, följde upp med att lägga ett lager dark green i traditionellt mönster. Inga problem men det började bli spännande.

Efter något dygn lade jag då på klarlacken. Denna gång hände ingenting!

Det jag kunde se var att dark earth blev något ljusare (!) och att dark green som var något blankare från början fortsatte att vara blankare.

På de ytor som inte fått någon klarlack provade jag även lägga på Johnsson med pensel. Det jag kan säga av det är att det blev lika jämnt och fint som sprutad klarlack på sprayburk. Det tonade även ut dark green och dark earth så att blanketten/mattheten blev mer likvärdig.

Så av det här testet så vet jag fortfarande inte varför färgerna krackade på Spitfire'n. Jag känner dock att jag lyckats med att polera bort det värsta.

Den slutliga vinnaren i testet är dock Johnsson Clear känner jag. Den lägger sig lika fint med pensel som när klarlacken är sprutad. Och den är billig!

Lite märkligt med att den blir sidenmatt när man lägger de sidenmatt färg och den är blank när man doppar huvar i den. Säger kanske något om hur fint och tunt den flyter ut...

/André

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Vilken klarlack vågar man lägga på efter det att dekalerna är på plats? Ocean matt klarlack, Humbrol Satin eller Matt Clear? Eller finns det mattmedel (Tamiya?) som fungerar med Johnson?

/André

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:Mmm...
Vilken klarlack vågar man lägga på efter det att dekalerna är på plats? Ocean matt klarlack, Humbrol Satin eller Matt Clear? Eller finns det mattmedel (Tamiya?) som fungerar med Johnson?

/André
Försegla med ett lager Johnson så blir det samma glans över hela modellen och dekalerna och sedan lägger du på precis det du vill. Späder golvpolishen med 30 % Ajax.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar