Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Bygglusten kom av sig efter open men byggdagarna på Malmen gjorde att jag kom igång igen.
Jag plockade med mig ett par fälltankar från en Academy F-84 i 1/72 som rensades på detaljer.
Lite plasticcard limmas på tankarna och delarna börjar byta skala. Nu till 1/350. Varför detta? Jo jag har ju börjat på en konvertering av en sovjetisk S13 till en svensk ubåt men får inte till fören så jag bestämde mig för att fotografera den ganska stora modellen på sjöhistoriska för att se om jag kan komma vidare.
När jag står där och tittar på modellerna slår det mig att Sveriges första ubåt Hajen ser ut som en fälltank från ett flygplan. När jag kommer hem förminskar jag en ritning till 1/350 och letar i skrotlådan. Jag hittar ett par tankar som ser ut att ha ungefär rätt form. Det visar sig att både form och mått är perfekta så det är bara att starta.
Senast redigerad av Björn B den 05 okt 2021, 14:34, redigerad totalt 2 gång.
Filar vidare lite långsamt på dessa. Har väl fått till grundformen på Hajen nu.
Hajen fick tydligen byta namn ett tag så detta blir väl Ubåt No.1.
Eftersom allt är så smått är det svårt att få till delarna rätt så det kommer bli en hel del pillande och justerande. Ringen som skyddar propellern kommer att styra mycket i utformningen av aktern.
Senast redigerad av Björn B den 05 okt 2021, 15:20, redigerad totalt 2 gång.
Det är ju så smått att det började kännas svårt. Tog nu med mig bygget till landet där man känner ett stort lugn och startade om på den en regnig dag.
Som jag misstänkte kom ringen runt propellern att spela en stor roll i bygget av aktern.
Den stora korkbulan fick plockas bort då den låg lite fel men det var ingen förlust. Jag var inte helt nöjd med formen på den och det blev mycket lättare att spackla och slipa där bak.
Lade till en tändsticka för att få ett perspektiv på storleken på båten. Då var det dags för samma operation på Ub. No.1