Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Helt fantastiskt Ulf. Vilket jobb du har lagt ner. Väldigt imponerande.
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Instämmer i kören och konstaterar att det är extra roligt att ta del av hur du, åtminstone till synes, enkelt röjer minorna i din väg och ser till att du alltid har rum sjö för byggandet.
/M
/M
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skorstensbygge. Sid 6.
Flitens lampa har lyst på Regia Marinas varv i Berlin. (Eh?)

Ventiler har borrats.
Tidigare har jag, som på bilden, tejpat en linjal längs fartygssidan och sedan stuckit markeringar för ventilerna med en nål. Därefter har jag borrat ut ventilerna med ledning av markeringarna. Det ledde tyvärr inte till att ventilerna hamnade i en snygg rak rad.
Den här gången hoppade jag över stickmarkeringarna och borrade direkt med linjalen som ledning.
Det verkar ha funkat bättre.

Efter bildstudier kom jag fram till att Aostas inte hade avrinningslister (ögonbryn) ovanför ventilerna.Puh! Skönt att slippa tillverka och limma alla dem på plats.
Däremot var ventilerna direkt ovanför sidopansaret försedda med luckor.
De stansade jag ut ur 0,1 mm PC och limmade på plats.

Därefter var det dags att tillverka propelleraxlarna. Kul jobb.

Propelleraxlarna på plats. Rodret tillfälligt på plats med vitlim för fotots skull.

Slingerkölarna kom också på plats...
...liksom den lilla spenen under förstäven, där man fäste vajrarna till paravanerna.

Skrovet är nu plastiskt taget klart.
Nu övergår bygget i det fruktade småprylsrejset, dvs tillverkningen av plattformar, ventilatorer, skylights, avståndsmätare, dävertar och alla andra småprylar som finns på ett fartyg. In i dimman!
På återseende,
Uffe

Ventiler har borrats.
Tidigare har jag, som på bilden, tejpat en linjal längs fartygssidan och sedan stuckit markeringar för ventilerna med en nål. Därefter har jag borrat ut ventilerna med ledning av markeringarna. Det ledde tyvärr inte till att ventilerna hamnade i en snygg rak rad.
Den här gången hoppade jag över stickmarkeringarna och borrade direkt med linjalen som ledning.
Det verkar ha funkat bättre.

Efter bildstudier kom jag fram till att Aostas inte hade avrinningslister (ögonbryn) ovanför ventilerna.Puh! Skönt att slippa tillverka och limma alla dem på plats.
Däremot var ventilerna direkt ovanför sidopansaret försedda med luckor.
De stansade jag ut ur 0,1 mm PC och limmade på plats.

Därefter var det dags att tillverka propelleraxlarna. Kul jobb.

Propelleraxlarna på plats. Rodret tillfälligt på plats med vitlim för fotots skull.

Slingerkölarna kom också på plats...

...liksom den lilla spenen under förstäven, där man fäste vajrarna till paravanerna.

Skrovet är nu plastiskt taget klart.
Nu övergår bygget i det fruktade småprylsrejset, dvs tillverkningen av plattformar, ventilatorer, skylights, avståndsmätare, dävertar och alla andra småprylar som finns på ett fartyg. In i dimman!
På återseende,
Uffe
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet klart. Sid 7.
Bara så vackert Uffe!!
//Micke
//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet klart. Sid 7.
Bygget har rullat på bra de senaste veckorna.


Centraltornet med navigeringsbrygga och plattformar är nu klart.
Kolla relingarna med sina stöttor. Ett exempel på att det går att bygga bättre själv än vad tillverkarna kan gjuta.



Främre skorstenen har fått sina påbyggnader och plattformar.



Överbyggnaderna löst uppställda på däck.
Det är grymt häftigt att se modellen växa fram på det här sättet.
På återseende, hälsar en något begeistrad,
Uffe


Centraltornet med navigeringsbrygga och plattformar är nu klart.
Kolla relingarna med sina stöttor. Ett exempel på att det går att bygga bättre själv än vad tillverkarna kan gjuta.



Främre skorstenen har fått sina påbyggnader och plattformar.



Överbyggnaderna löst uppställda på däck.
Det är grymt häftigt att se modellen växa fram på det här sättet.
På återseende, hälsar en något begeistrad,
Uffe
-
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnaderna klara. Sid 7.
Förstår att du är begeistrad.
Ett snyggt fartyg och framförallt ett fantastiskt bygge.
Anders E
Ett snyggt fartyg och framförallt ett fantastiskt bygge.
Anders E
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnaderna klara. Sid 7.
Vackert hantverk ! Håller med i dina kommentarer Pc är nog under skattat tyvärr. Hade fler byggare testat metoden, hade säkert många nya modeller sett dagens ljus . Jag har precis påbörjat en Krokodil , ett lok alltså , i skala 1/35 vilket är ett rent nöje att pyssla med, så jag förstår din eufori över framstegen och ditt gedigna hantverk. //Lennart
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnaderna klara. Sid 7.
Imponerande, Ulf!
Kommer du att använda några delar från andra byggsatser, såsom kanontorn eller liknande?
Kommer du att använda några delar från andra byggsatser, såsom kanontorn eller liknande?
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Överbyggnaderna klara. Sid 7.
Ja. Jag kommer att använda 10cm och 37 mm dubbeltorn från Trumpetarns Zara. Båtar, strålkastare och annan utrustning kommer att tas från Trumpetarns Roma, liksom katapulten. Desssutom svarvade eldrör från Master Models.Erik Liljegren skrev: Kommer du att använda några delar från andra byggsatser, såsom kanontorn eller liknande?
Uffe