Bästa ugnsrengöringen för borttagning av färg?
Bästa ugnsrengöringen för borttagning av färg?
Jag har sabbat färgen på "foten" till min Revell Bismarck, jag fick totalt hjärnsläpp och Sprayade Tamiya TS-6 över Humbrol Enamel 85 och färgerna tyckte inte om det så nu undrar jag vilken ugnsrengöring är bäst för att få väck färgerna från "foten"? Och finns det något som är bättre eller lika bra för färgbortagning får ni givetvis nämna det också och var jag kan hitta det.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Re: Bästa ugnsrengöringen för borttagning av färg?
Vad hände?
Sprayfärgen från Tamiya löste upp eller reagerade med enamel färgen från Humbrol? Har jag aldrig varit med om. Brukar grunda och fylla igen med Humbrol enamel innan jag lägger på Tamiya AS eller TS färger. Blev lite rädd nu för kommande problem...
Jag skulle nog försöka med bromsvätska. Hoppas det "löser sig" för dig!
Vänligast / André
Sprayfärgen från Tamiya löste upp eller reagerade med enamel färgen från Humbrol? Har jag aldrig varit med om. Brukar grunda och fylla igen med Humbrol enamel innan jag lägger på Tamiya AS eller TS färger. Blev lite rädd nu för kommande problem...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

-
- Namn: Nicklas Karlén
Mr Muscel brukar bita på det mesta. Finns i närmaste mataffär i städavdelningen. Lägg prylen i en plastpåse och spruta in rejält, knyt ihop och låt stå ett par timmar. Gnugga med en gammal tandborste under rinnande ljummet vatten när du plockar ut den ur påsen.
/Nicklas
/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Tamiya färgen korvade sig och krackelerade. Innan jag sprayade foten var det bara humbrol enamel 85 på den så antagligen går inte Tamiya spray ts-6 ihop med humbrol enamel 85.Andre B. skrev:Vad hände?
Vänligast / André
Såhär gick det p.g.a mitt misstag:

Ja, det där ser verkligen inget vidare ut. Typexempel på hur två färger inte fungerar med varandra. Hur lång tid hade det gått mellan du målade Humbrol 85 och TS 6 på delen?
Enda gången jag haft en motsvarande problem med AS eller TS färger var när jag målat delar av en Spitfire vinge med Revell's akrylfärg. Och då löste TS färgen upp Revellfärgen på samma sätt. Lite typ "lika löser lika".
Men en akrylfärg borde inte lösa upp en härdad enamelfärg på det viset. Är den där Humbrol 85 burken en av Humbrol's senare "batcher" gjorda i Kina eller Indien?
Jag målar även ofta med Humbrol's egna sprayfärger (akryl) ihop med Tamiya's AS och TS färger utan några som helst problem.
Och TS 6 är ju en vanlig matt svart akrylfärg. Jag har använt den på exempelvis Humbrol 78 och 226 enamel när jag målat flygplanscockpitar (exempelvis P-51D Mustang).
Mystiskt...
Enda gången jag haft en motsvarande problem med AS eller TS färger var när jag målat delar av en Spitfire vinge med Revell's akrylfärg. Och då löste TS färgen upp Revellfärgen på samma sätt. Lite typ "lika löser lika".
Men en akrylfärg borde inte lösa upp en härdad enamelfärg på det viset. Är den där Humbrol 85 burken en av Humbrol's senare "batcher" gjorda i Kina eller Indien?
Jag målar även ofta med Humbrol's egna sprayfärger (akryl) ihop med Tamiya's AS och TS färger utan några som helst problem.
Och TS 6 är ju en vanlig matt svart akrylfärg. Jag har använt den på exempelvis Humbrol 78 och 226 enamel när jag målat flygplanscockpitar (exempelvis P-51D Mustang).
Mystiskt...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Jag kommer inte ihåg hur långt det var i mellan men jag tror det var minst en dag
Var Humbrol färgen sprutad eller penselmålad? Något lösningsmedel eller förtunning som kan utgöra boven i dramat? Jag vet att vissa Humbrolfärger idag har långa härdtider. De blir dammtorra men inte genomhärdade. Kan man inte våtslipa en målad yta så är det inte säkert att den är redo för övermålning.

Är verkligen Tamiyas sprayburkar akryl? Från Tamiya USA sida: Tamiya TS spray paint is a synthetic lacquer
Bra fråga Björn...
Och det står även att de skall fungera bra med både akryl och enamel. Läser jag på burken så innehåller de rätt mycket olika lösningar och ämnen. Men förutom pigment så nämns "acrylic resin".
De uppför sig och torkar dock som de flesta akrylfärger jag använt. Enamel och andra lacker är ju rätt mycket "fränare" allt som oftast...
Och det står även att de skall fungera bra med både akryl och enamel. Läser jag på burken så innehåller de rätt mycket olika lösningar och ämnen. Men förutom pigment så nämns "acrylic resin".
De uppför sig och torkar dock som de flesta akrylfärger jag använt. Enamel och andra lacker är ju rätt mycket "fränare" allt som oftast...

Lustigt. Jag upplever Tamiyas spray ha en väldigt "het" lösningsmedel.