Grönvitt Spitifrekamouflage i Bra Böckers lexikon?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Namn: Pelle

Grönvitt Spitifrekamouflage i Bra Böckers lexikon?

Inlägg av Pelle F »

I dåtidens Wikipedia, Bra Böckers Lexikon, del 8 (Fins-Fäll) som jag bläddrat sönder genom hela min barndom, valde de en bild på Spitfire som jag är lite fundersam över. Jag hittar nämligen inget bekräftat kamouflage som det på bilden. Känner någon till om detta faktiskt existerade, eller om det är något missförstånd hos den som kolorerade bilden? För visst ser det ut som att bilden handkolorerats i efterhand. Jag gillar dock färgsättningen riktigt mycket, och inför ett kommande projekt vore det kul att måla upp en sådan individ. Men istället för en Bra Böcker-whatif, så vore det schysstare att ha ett verkligt exemplar att utgå från.

Bild

/Pelle
Stellan
Kontakt:

Re: Grönvitt Spitifrekamouflage i Bra Böckers lexikon?

Inlägg av Stellan »

Vanligt problem i tidigare reproteknik då man ofta fixade till färger mm. Jag tycker du sla låta dig inspireras av färgåtergivningen samt försöka återge de misspassad3 färgerna i rundlarna mm.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Det där är sannolikt bilder tagna efter krigsslutet. Kanske 46 eller 47 någon gång. Det är ju en Mk 22 (?) som är målad i dark green / medium sea grey (ingen ocean grey eller dark sea grey på ovansidan). Alltså grönt/ljusgrått.

Ett antal maskiner blev målade så där. De var från början helmålade i silver. Några lät man vara silvermålade undertill. De skeppades iväg bland annat för tjänstgöring i Japan och Singapore. Bland annat J.H. "Ginger" Lacey flög en sådan maskin. Model Aircraft Monthly hade en artikel med färgprofiler mars 2006. Lite nämns även i en tråd i Britmodeller.

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... pore-1945/

Rundlarna på bilden är dock påmålade. De kändes kanske för "mörka/svarta" för att passa den invanda bilden rörande hur en Spitfire och Hurricane såg ut. Hurricane'n ser ju ut att vara målad i dark earth och dark green över någon variant av "sky"...

Airfix har en väldigt fin Mk. 22 i 1/72.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Andre B. skrev:Det är ju en Mk 22 (?)
Jag tror snarare att det handlar om en Mk XVI. Den har nämligen endast en fyrbladig propeller, samt att stjärtpartiet är av den tidigare varianten som Spitar med Merlinmotor hade. Vad jag vet var Mk XVI den enda av Merlinspitarna som var utrustade med bubbelhuven.

Hur det faktiskt står till med färgsättningen vet jag inte, men det kan väl vara som André säger. Alltså endast medium sea grey/dark green.

Intressant är också de gröna rundlarna på ovansidan av vingarna. Jag tycker absolut att du borde bygga en utefter denna bild, Pelle!

/Gabriel
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Skrev ju Mk 22 (?). Jag kan skilja på vingarna, motorerna och propellrarna. Men har lite dålig koll när det blir för många romerska tecken. Allt över Mk. V blir lätt fel... *s*

Heller har annars en gammal men bra modell av bubbelhuvspitfire med fyrbladig propeller... ; )

Den ursprungliga tanken var att alla maskiner skulle vara polerade och på berörda ytor målade i silver dope lite som P-51D Mustangerna. Men det gick så dåligt med att strippa bort färgen att man tog beslutet att måla om dem i dark green / medium grey.

Det slutade med att det blev en massa olika varianter på berörd målning. De hölls dock bra i ordning så spår av sot och oljeläckage syntes inte lika mycket som under kriget...

Mvh. André

Ps.
Har ett svagt minne av en artikel från någon stor flyguppvisning -46 i Skottland och undrar inte om bilden kan varit tagen vid det tillfället...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Jag verkar inte vara den enda som tycker illa om bubbelhuven på Spitfire enligt länken du delade. Förlåt för kapningen av tråden.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Själv så tycker jag just Spitfire med bubbelhuv är den mest ultimata och snyggaste Spitfire'n... *s*
Mvh. André

Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Ah, jag förstår läget. Jag tycker det är väldigt snyggt, men då jag erkänner mig till konstriktningen Realismen får jag nog närma mig det riktiga kamouflaget. Jag är förtjust i de smäckra linjerna hos mk XIV och mk22, så det får nog bli en framöver.

/Pelle
Skriv svar