P-51B Mustang Hot Pants
P-51B Mustang Hot Pants
Har lite funderingar på att bygga denna maskin och har RBD's fina dekaler. Bara det att när jag tittar på bilder på Hot Pants så verkar det finnas lite olika uppgifter om hur denna Mustang såg ut.
I några fall är den OD under stabbe/roder och andra NG. På någon bild så skall D-day tänderna vara vit/svarta och andra enbart vita (OD istället för svart / J26 boken). Och i vissa fall är det vita bandet på rodret övermålat med OD och syns inte där det i andra fall är övermålat med en mörkare grön (RAF DG?).
Vad kan vara rätt tro?
Mvh. André
I några fall är den OD under stabbe/roder och andra NG. På någon bild så skall D-day tänderna vara vit/svarta och andra enbart vita (OD istället för svart / J26 boken). Och i vissa fall är det vita bandet på rodret övermålat med OD och syns inte där det i andra fall är övermålat med en mörkare grön (RAF DG?).
Vad kan vara rätt tro?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Hej,
Kort lite diffust svar ur minnet (då jag inte kommer ha tid att svara imorgon onsdag). Invasionsränderna (svart/vit) blev väl borttvättade (övermålade?) efter att den operationen var slutförd (du kan få ett datum om jag hittar rätt källa)? De ersattes då av de där vita banden som skulle öka igenkänningen och minska risken att förväxla dem med Bf 109 (som de även hade innan invasionsmålningen).
Jag tolkar det som att båda (eller många av) målningsalternativen du nämner kan vara rätt för olika tidpunkter.
Med risk för att yra i nattmössan, har det inte helt färskt i skallen.
Hälsningar
Robert
Kort lite diffust svar ur minnet (då jag inte kommer ha tid att svara imorgon onsdag). Invasionsränderna (svart/vit) blev väl borttvättade (övermålade?) efter att den operationen var slutförd (du kan få ett datum om jag hittar rätt källa)? De ersattes då av de där vita banden som skulle öka igenkänningen och minska risken att förväxla dem med Bf 109 (som de även hade innan invasionsmålningen).
Jag tolkar det som att båda (eller många av) målningsalternativen du nämner kan vara rätt för olika tidpunkter.
Med risk för att yra i nattmössan, har det inte helt färskt i skallen.
Hälsningar
Robert
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Hej Robert,
Tack för svar. Jag tänker med att det är lite som du skriver. Jag har ju knappt byggt någon P-51B tidigare och har därför inte tänkt så mycket på det. Men när jag har dina fina dekaler till både Z Hub och Hot Pants tycker jag det är synd att inte använda dem.
Det som gjorde mig lite ställd var uppgiften i J-26 boken om att Hot Pants inte hade några svarta D-day ränder. De vita på undersidan av kroppen var ju kvar vid nödlandningen liksom de vanliga vita ränderna på vingar och stabbe. Men de vita ränderna på vingarna som var kvar efter övermålning verkar dock ha varit smalare är D-day ränderna. Inget sägs om rodret i boken.
Tanken är att bygga och måla någon av dem eller båda två som de så ut just vid nödlandningarna. Jag tittade även på en del av bilderna som FLC har på sin hemsida...
http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pants.html
Vänligast / André
Tack för svar. Jag tänker med att det är lite som du skriver. Jag har ju knappt byggt någon P-51B tidigare och har därför inte tänkt så mycket på det. Men när jag har dina fina dekaler till både Z Hub och Hot Pants tycker jag det är synd att inte använda dem.
Det som gjorde mig lite ställd var uppgiften i J-26 boken om att Hot Pants inte hade några svarta D-day ränder. De vita på undersidan av kroppen var ju kvar vid nödlandningen liksom de vanliga vita ränderna på vingar och stabbe. Men de vita ränderna på vingarna som var kvar efter övermålning verkar dock ha varit smalare är D-day ränderna. Inget sägs om rodret i boken.
Tanken är att bygga och måla någon av dem eller båda två som de så ut just vid nödlandningarna. Jag tittade även på en del av bilderna som FLC har på sin hemsida...
http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pants.html
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Invasionsränderna och igenkänningsränderna har olika mått, de finns måttsatta i min instruktion. D- respektiva A-måttet.
Claes Sundin och Forced Landing Collection har stenkoll. Jag skulle tro på dem, snarare än färgprofilen i J 26-boken (sidan 198, svart uppdaterad utgåva av boken), hoppas det är den du menar. Men till sist så har de inte bättre material än bilderna du också har, och får ta ställning till. Jag har fått uppfattningen att det är ganska etablerade information hur man målade och målade om ränderna i olika omgångar (borde finnas en del skrivet om det på olika forum). Att man skulle hoppat över att måla svart inför D-day på den här maskinen (eller andra) förefaller tvivelaktigt, lika osannolikt skulle jag påstå att det är att man tvättat bort enbart det svarta men låtit det vita vara. Men vem vet, de kanske inte hann måla alla ordentligt, jag har haft fel förut. Det vita bandet på fenan målades över innan flygplanet fick invasionsmålningen och blev aldrig återinfört.
Tack för att du skriver så snällt om dekalerna.
Claes Sundin och Forced Landing Collection har stenkoll. Jag skulle tro på dem, snarare än färgprofilen i J 26-boken (sidan 198, svart uppdaterad utgåva av boken), hoppas det är den du menar. Men till sist så har de inte bättre material än bilderna du också har, och får ta ställning till. Jag har fått uppfattningen att det är ganska etablerade information hur man målade och målade om ränderna i olika omgångar (borde finnas en del skrivet om det på olika forum). Att man skulle hoppat över att måla svart inför D-day på den här maskinen (eller andra) förefaller tvivelaktigt, lika osannolikt skulle jag påstå att det är att man tvättat bort enbart det svarta men låtit det vita vara. Men vem vet, de kanske inte hann måla alla ordentligt, jag har haft fel förut. Det vita bandet på fenan målades över innan flygplanet fick invasionsmålningen och blev aldrig återinfört.
Tack för att du skriver så snällt om dekalerna.
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Tack själv Robert,
Känner väl lite att det är hög tid att någon bygger Z Hub och Hot Pants och då använder dina dekaler. Har inte sett någon göra det än.
Känner väl lite att det är färgprofilen i berörd länk till FLC som får gälla. Så det som är kvar av D-day ränderna får bli svart/vitt. Z Hub är rätt mycket enklare målningsmässigt. Så kanske börjar med Z Hub och tar Hot Pants senare...
Mvh. André
Känner väl lite att det är hög tid att någon bygger Z Hub och Hot Pants och då använder dina dekaler. Har inte sett någon göra det än.
Känner väl lite att det är färgprofilen i berörd länk till FLC som får gälla. Så det som är kvar av D-day ränderna får bli svart/vitt. Z Hub är rätt mycket enklare målningsmässigt. Så kanske börjar med Z Hub och tar Hot Pants senare...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Hej,
Kan tillägga att det (mig veterligen ) inte finns några bilder på Z Hub med bokstäverna påmålade utan typsnittet som jag valt kommer från andra flygplan ur samma division.
Kan tillägga att det (mig veterligen ) inte finns några bilder på Z Hub med bokstäverna påmålade utan typsnittet som jag valt kommer från andra flygplan ur samma division.
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Mmm...
Man får ofta göra det bästa av det. Din gissning är nog så god som någon i brist på bildunderlag.
Jag bor bara någon mil från FLC's "museum" i Morup och det är då lite extra roligt att kunna bevara lite historia med svensk anknytning. Och det finns ju fler maskiner utöver Hot Pants och Z Hub. Har ju byggt Getterömustangen, eller ja den är närmast färdig och tittar lite på You've Hade It och Mary Ann (är ju det där med spinnfenan om man inte bygger Heller). Sedan finns ju Skummeslövsmustangen med om man skall tala om ännu en maskin med Halländsk anknytning.
The Millie G var ingen nödlandare men en av de maskiner som såldes till Sverige. Och då ännu en av många snygga "svenskmustanger".
Med Revell's och Airfix nya P-51D modeller så finns det liksom ingen ursäkt att inte bygga någon "nödlandare" eller "svenskmustang" om man inte bygger en J26:a eller en S26.
Det finns kanske underlag för det där dekalarket för "nödlandare" eller "svenskmustanger" som vi talat lite om?
Vänligast / André
Man får ofta göra det bästa av det. Din gissning är nog så god som någon i brist på bildunderlag.
Jag bor bara någon mil från FLC's "museum" i Morup och det är då lite extra roligt att kunna bevara lite historia med svensk anknytning. Och det finns ju fler maskiner utöver Hot Pants och Z Hub. Har ju byggt Getterömustangen, eller ja den är närmast färdig och tittar lite på You've Hade It och Mary Ann (är ju det där med spinnfenan om man inte bygger Heller). Sedan finns ju Skummeslövsmustangen med om man skall tala om ännu en maskin med Halländsk anknytning.
The Millie G var ingen nödlandare men en av de maskiner som såldes till Sverige. Och då ännu en av många snygga "svenskmustanger".
Med Revell's och Airfix nya P-51D modeller så finns det liksom ingen ursäkt att inte bygga någon "nödlandare" eller "svenskmustang" om man inte bygger en J26:a eller en S26.
Det finns kanske underlag för det där dekalarket för "nödlandare" eller "svenskmustanger" som vi talat lite om?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Vad bra att jag såg den här tråden. Planerar också att bygga Hot Pants inom kort.
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Vad kul! 
Det är ju lite intressanta utmaningar med att bygga Hot Pants. Först då vilken modell man skall utgå från. Och sedan hur man bäst skall måla den med tanke på dekaler, "D-day markings" med mera...
Vänligast / André

Det är ju lite intressanta utmaningar med att bygga Hot Pants. Först då vilken modell man skall utgå från. Och sedan hur man bäst skall måla den med tanke på dekaler, "D-day markings" med mera...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: P-51B Mustang Hot Pants
Mmm...
Det verkar inte som spetsarna på propellerbladen var gulmålade på Hot Pants. Är det någon som känner eller vet?
http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pants.html
/André
Det verkar inte som spetsarna på propellerbladen var gulmålade på Hot Pants. Är det någon som känner eller vet?
http://www.forcedlandingcollection.se/U ... pants.html
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).