Modeller man ser ibland...
Re: Modeller man ser ibland...
SS Gato byggde jag med för länge sedan i ett annat århundrade. Med tanke på hur gammal den modellen var så får man beundra precisionen hos dem som gjorde plugg och formar. Det gör närmast att man undrar vad en del tillverkare håller på med idag.
Såg någon som kritiserade Heller''s gamla fartygsmodeller i 1/200 och 1/400 på ett annat forum. Jag vill minnas att de var väldigt fina. Och jag har några av dem kvar än idag. Skulle gärna köpa Jean Bart igen...
/André
Såg någon som kritiserade Heller''s gamla fartygsmodeller i 1/200 och 1/400 på ett annat forum. Jag vill minnas att de var väldigt fina. Och jag har några av dem kvar än idag. Skulle gärna köpa Jean Bart igen...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

De flesta av mina byggda 1/48 Lindberg (kan tyvärr inte hitta min F-80 och F-94....). Har ett par till obyggda, bl a Pogo.

Seabeen är dock Glencoes utgåva.
Stefan

Seabeen är dock Glencoes utgåva.
Stefan
Hittar jag min ombyggda F-80 som skall ligga någonstans så skall du få den av mig, Stefan...
Mvh. André
Ps.
Jag gillar F-4D'n och den kortnosade Tiger'n. Något som Hasegawa inte helt lyckades med...
Mvh. André
Ps.
Jag gillar F-4D'n och den kortnosade Tiger'n. Något som Hasegawa inte helt lyckades med...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

-
- Namn: Christer Karlsson
Jean Bart, både krigsfartyget och bogserbåten med samma namn, är återutgivna och finns att köpa på Hellers hemsida:Andre B. skrev:
/André
https://www.heller.fr/en/recherche?cont ... it_search=
Någonting som jag tror är en nackdel för Heller är att krigsfartygen är i skalan 1/400 och inte 1/350 som har blivit en standard, fast Airfix har väl samma problem med skalan 1/600. Jag har ingen erfarenhet av Hellers moderna krigsfartyg tyvärr, jag är mer intresserad av deras segelfartyg. Jag har byggt till och från på Hellers segelfartyg La Sirene i över 15 år nu. Det är inte en modell man kan rekommendera till nybörjare då passformen på många delar är urusel. En orsak till detta är nog att den delar skrovet med bl.a. Royal Louis och har fått extra påbyggnader för att skapa en annan modell. Dessutom är byggbeskrivningen svårtolkad med oklar placering av delarna. Men den blir väldigt tjusig med alla dekorationer i blått och guld.
Det här med återanvändningar av skrov är något som mitt favoritmärke Revell var duktiga på också, exempelvis HMS Bounty-HMS Beagle, Cutty sark 1/96-Thermopylae 1/70-Pedro Nunes 1/70, USS Kearsarge-CSS Alabama, Stag Hound-US Coast Guard Eagle-Seeadler, Golden Hind-Spanish Galleon-Pirate Ghost Ship.
Ja, det där att man inte kunde fortsätta att göra modellerna i 1/400 och 1/600 utan envisades med att först göra dem i 1/720, sen 1/700 och 1/350 var ett ofog jag aldrig kunnat förlåta. Har Heller's Prinz Eugen stående på hyllan och den är lika fin som Airfix modell i 1/600. Trumpeter's utgåvor har jag inte sett men har deras Tirpitz i 1/700 känner jag inte gör fartyget rättvisa storleksmässigt även om modellen är fin i sig....
/André
/André

På tal om Revell, tänker på deras AWACS i 1/144 (1/139 om man skall vara noggrann). Radardomen och dekalerna är det ända som stämmer på den modellen resten är fel.....
Stefan
Stefan
Lite Revell i ett nötskal... *s*
Är det deras modell från början?
Är det deras modell från början?

Yes, började som en KC-135, väldigt fina tidiga turbojet motorer.

Samma grundmodell fanns också i passagerarversion.
Den här är fin också, i lådan ligger det en serie 10 modell.......

Stefan
Samma grundmodell fanns också i passagerarversion.
Den här är fin också, i lådan ligger det en serie 10 modell.......

Stefan
Revell's DC-9 var tillsammans med Airfix HMS Nelson de två första modellerna jag fick och byggde (om än med lite hjälp) i ett annat århundrade. Jag hade precis fyllt fem eller sex och såg på TV de sista resorna med Apollo projektet till månen.
/ André
/ André