Räddningen på 08-Open 2018. Helikoptrar färdiga s.2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Räddningen på 08-Open 2018. Helikoptrar färdiga s.2

Inlägg av Björn B »

Bild
Måste ju bygga lite till årets Tema. Så en Defiant i ASR utförande är ett objekt. Airfix nya 1/72 sats. Väldigt trevlig modell.

Bild
En MBB BK117 är ett annat objekt.

Bild
Den ska bli en ambulans så ett fönster i lastluckan måste fixas.

Bild
Jag hoppas kunna använda lite överbliven ambulans inredning från:

Bild
Revells Eurocopter EC135 som ska bli en polishelikopter.

Bild

Jag kan inte säga att jag är nöjd med kvaliteten på denna byggsats. Mycket detaljer men passformen är lite sådär.

Bild
Sidorutorna passar inte 100% och ett av glasen i nosen var felgjuten så det är en stor bit som saknas.

Bild
Hela rotorupphängningen är vinglig och vad menas med denna instruktion? Har man tillverkat rotorbladen fel? Det känns inte som det blir lätt att få en stark fog på det där.
Delar från en EC145 kommer att användas till detta bygge.
Senast redigerad av Björn B den 22 nov 2020, 23:22, redigerad totalt 3 gång.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Räddningen på 08-Open 2018. Jag bygger

Inlägg av Andre B. »

Det där med glas i nosen verkar vara problem. Revell/Italeri Blackhawk/Seahawk lider alla av detta problem. Och få byggare verkar gå i mål med de modellerna på grund av det...

Var plasten silverfärgad på polishelikopter? Defianten blir intressant att följa bygget av! ☺

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Silverfärgad plast är det. Rotorbladen är feltillverkade men det får jag strunta i. Följer jag instruktionen och vänder dom ett halvt varv så får jag blad som sluttar uppåt och det kommer se värre ut än blad som roterar åt fel håll. Tyvärr missade jag att den behöver tyngd i nosen för att stå fint.
hurtone
Namn: Patrik Hurtig

Inlägg av hurtone »

En riktig utmaning, det blir spännande att följa det här bygget.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag har byggt ihop rotorn utan att kapa bladen till att börja med. Nu börjar jag frångå instruktionerna. Mitt bygge behöver längre medar på landningsställen. Dessa finns med i byggsatsen på en liten gjutstam till EC145. Tyvärr är framdelen olika på höger och vänster medan jag behöver likadana på bägge sidor. Turligt nog behöver jag inte dessa till mitt kommande EC145 bygge så det löser sig. Landningsställen är olika på EC135 och EC145 byggsatserna så jag får fylla upp nedsänkningarna i medarna.

Bild
En videokamera fanns med i satsen fast den var monterad på en rak pinne medan jag behöver en böjd variant.

Bild
Jag böjde till en plastpinne men upptäckte sedan att rätt variant fanns med i EC145 satsen. Lite filande på fästpunkterna krävdes för att den skulle passa.

Bild
Turligt nog fanns även IR-kameran med i EC145 modellen.
Senast redigerad av Björn B den 10 mar 2018, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Då har den fått ben att stå på.

Bild
Rotorproblemet fick en fullösning, men den var snabb. Jag vände hela paketet upp o ner och värmde bladen i hett vatten så att jag kunde böja dom åt andra hållet.
Det blir säkert något som blir fel med denna variant men det är nog så pass litet att det får passera.

Bild
Landningsställen byggdes ihop med delar från denna EC135 och en EC145
Senast redigerad av Björn B den 10 mar 2018, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Har fått dit frontrutan (som inte passade) och är färdig att måla den tror jag. Ska ta en sista titt på bilder av originalet och se om jag glömt något.

Bild
Genom att vända rotorn upp ohc ned hamnade rotorhuvudet lite lägre än om jag följt instruktionerna men det var ganska bra.
Rotorinstallationen var väldigt vinglig och gick till slut av. Jag fyllde hålet i taket med superlim och bakpulver. En fyrkant av 0,75 plasticcard limmades ovanpå detta och ett 0,5 mm hål borrades.
0,5 mm mässingstång monterades i rotoraxeln och nu är rotorinstallation stabil och löstagbar vid transport. Plasticcardbiten gjorde även så att rotorhuvudet kom upp till originalhöjd.

Bild
Nu kan jag återgå till min lilla Messerschmitt. Det bev en ambulansinredning över från polishelikoptern och jag tänkte prova att använda den här.

Bild
Den var lite för bred för att passa men inte mer än att det räckte med att tunna ner sidorna. Bakrutan gav mig problem men nu sitter den på plats, inte vacker men den är där.
Senast redigerad av Björn B den 10 mar 2018, 12:41, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Efter ett litet avvik med Gripen är jag tillbaks till dessa. Har fått ihop det medta av kroppen på BK117

Bild
och har börjat måla EC135. Bättringsarbete behövs då tejpen lyfte på några ställen.

Bild
Hittade även denna utspridd i lådor och hyllor.

Bild
Den har legat påbörjad i tio år så det är lika bra att få den klar nu.
Senast redigerad av Björn B den 10 mar 2018, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Kontakt:

Jag tycker illa om helikopter modeller

Inlägg av Björn B »

Bild
Det tog en hel dag att hitta igen delarna efter tio års förvaring på olika ställen. Men jag önskar nästan att jag inte hittat dom.

Bild
Bild
Helikoptrar har en massa små fönster och det verkar finnas en regel att man inte får göra klarplastdelar som passar i helikoptermodeller-
Björn B
Kontakt:

men jag ger inte upp

Inlägg av Björn B »

Bild
Kanske finns det hopp för eländet ändå. Jag har maskat av en del av takfönstren lite mindre än klarplasten är och lagt på Tamiya putty som då går in ca 0,5 mm i glaset.

Bild
Jag maskade av frontrutan och byggde upp nosen med spackel.

Bild
Jag ska nog köra med med takfönster metoden på alla smårutor så slipper jag skarp övergång mellan fönster och flygkropp. Kanske får jag ihop den ändå.
Jag trodde att det var lösningsmedlet i spacklet som krupit upp mellan glas och instrumentpanel men den svarta fläcken krymper så förhoppningsvis är det bara vatten efter våtslipningen.
Skriv svar