Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Mmm...
Hur är möjligheterna för att få spant i plasticard utskurna med laser?
/André
Hur är möjligheterna för att få spant i plasticard utskurna med laser?
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Jag antar att det finns någon som kan göra det.Andre B. skrev:Mmm...
Hur är möjligheterna för att få spant i plasticard utskurna med laser?
/André
Frågan är om det lönar sig. Att skära ut spant är i sig inte speciellt svårt om man har en spantruta. Jag antar att det knepiga är att justera spantens mått efter bordläggningens tjocklek, men just det har jag inte gjort, så jag vet inte.
Uffe
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Med divinycell mellan spanten så behöver man knappast någon bordläggning. Och spanten blir exakta. Undrar vilka segelmakerier som har laserskärare idag. Det är inte svårt men tidsödande att göra det för hand om det skall bli exakt. Man skulle lätt kunna låta skära ut spant så man har till två, tre modeller med laserskärare. Då har man reserv med...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Låter nästan som receptet för en kortseriebyggsats 

Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Fast steget till en 3D modell är kanske lättare att ta idag med tillgång till en lämplig skrivare? Eller "skriva" ut spanten om inte ett helt skrov?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Bygget fortskrider.

Efter att jag kladdat ner hela skrovet med Mr-Surfacer vidtog slipning med först 400 och sedan 800 papper. Som synes fanns det en del mindre ojämnheter att jämna ut.

Sen började jag tillverka backdäcket förlängning akterut.
(Back = upphöjt fördäck på sjömansspråket.)

Ett problem var, hur jag skulle tillverka barbetterna för de överhöljda tornen. Efter några misslyckade försök tillverkade jag ett rör av PC genom att linda 0,3 mm remsor i spiral kring ett rör av ABS-plast. Bildern visar första lagret.

Andra lagret lade jag remsan åt motsatt håll.

Försöket lyckades. Nederst de två barbetterna till de överhöljda tornen. Ovanför dem de tidigare misslyckade försöken. De ser kanske inte så tokiga ut på bild, men ingen av dem är rund.


Förlängningen av backdäcket klar. Lägg också märke förlängningen av backens bordläggning med sina öppningar. Knepigt jobb jag är glad att det inte var första gången jag försökte mig på något sådant.

Det passar! -Åtminstone bra nog.
Nu återstår att detaljera skotten med dörrar och ventiler och att måla det som jag inte kommer att kunna komma åt att måla, när däcket är på plats.
På återseende,
Uffe

Efter att jag kladdat ner hela skrovet med Mr-Surfacer vidtog slipning med först 400 och sedan 800 papper. Som synes fanns det en del mindre ojämnheter att jämna ut.

Sen började jag tillverka backdäcket förlängning akterut.
(Back = upphöjt fördäck på sjömansspråket.)

Ett problem var, hur jag skulle tillverka barbetterna för de överhöljda tornen. Efter några misslyckade försök tillverkade jag ett rör av PC genom att linda 0,3 mm remsor i spiral kring ett rör av ABS-plast. Bildern visar första lagret.

Andra lagret lade jag remsan åt motsatt håll.

Försöket lyckades. Nederst de två barbetterna till de överhöljda tornen. Ovanför dem de tidigare misslyckade försöken. De ser kanske inte så tokiga ut på bild, men ingen av dem är rund.


Förlängningen av backdäcket klar. Lägg också märke förlängningen av backens bordläggning med sina öppningar. Knepigt jobb jag är glad att det inte var första gången jag försökte mig på något sådant.

Det passar! -Åtminstone bra nog.
Nu återstår att detaljera skotten med dörrar och ventiler och att måla det som jag inte kommer att kunna komma åt att måla, när däcket är på plats.
På återseende,
Uffe
-
- Inlägg: 1836
- Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
- Ort: Stockholm
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.
Oh, så tjusigt! Det är väldigt inspirerande och lärorikt, då jag själv försiktigt börjat med en kraftig konvertering av en fartygsmodell.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
- Namn: Fredrik Almlöf
- Ort: Uppsala
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.
Man blir bara så glad av att titta på ditt arbete! Perfekt morgonläsning i mitt fall. Sedan lär man sig saker också!
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.
Så vackert Ulf. Ren njutning!!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 2130
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Bygget fortskrider. Sid 5.
Mycket imponerande och vackert hantverk . //Lennart