
Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Så grymt läckert, Ulf. Man bara njuter av detta! 

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Stämmer!F Porsche skrev:-mina linjer !
:-0
Tack för tipset att färga limfogarna. Klart praktiskt när man slipar komplexa former.
Uffe
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Varför inte prova med att lägga divinycell mellan spanten? Det är lätt att slipa till och behöver sedan bara spacklas och målas. Du behöver då ingen bordläggning direkt såvida du inte skall lägga på ett pansarbälte eller sponsorer. Det är så modellerna som används vid Skeppsprovningen byggs. På en sådan liten modell som du bygger blir nog slipjobbet snabbt gjort...
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Det kan mycket väl vara en fungerande metod. Frågan är hur divinylcell lirar med polystyren, om de båda materialen låter sig limmas mot varandra osv. Måste testas innan man börjar bygga skarpt.Andre B. skrev:Varför inte prova med att lägga divinycell mellan spanten? Det är lätt att slipa till och behöver sedan bara spacklas och målas. Du behöver då ingen bordläggning direkt såvida du inte skall lägga på ett pansarbälte eller sponsorer. Det är så modellerna som används vid Skeppsprovningen byggs. På en sådan liten modell som du bygger blir nog slipjobbet snabbt gjort...
Mvh. André
Uffe
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Fint som hemmagjort snus Uffe
Lika spännande som vanligt att se en Uffe-modell växa fram! 
Mvh Micke


Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Divinycell fungerar mot de flesta hartser inklusive polyester. Så det lim som fungerar på polystyren/plasticard bör nog inte vara några problem med divinycellen. Epoxy fungerar i alla lägen ihop med microballonger. Men det enklaste är nog att blanda ihop ett spackel av gjutstammar och vanligt lim. Ett alternativ med är glasfiberspackel som griper tag i båda materialen...
Jag hade lite divinycell över efter en båtreparation för några år sedan och sågade till en "Maus" i 1/72. Den lät jag spackla jämn med PP 100 och limmade sedan dit luckor i plasticard. Den stämde förvånansvärt väl med Trumpeter's egen Maus när den kom ut.
Har byggt segelbåtsmodeller med i divinycell. Men då i kombination med vanliga båtmaterial ( polyester).
För ett sådant här båtmodellsbygge skulle jag föreslå divinycell med en rätt hög täthet - H80 eller H100...
Mvh. André
Jag hade lite divinycell över efter en båtreparation för några år sedan och sågade till en "Maus" i 1/72. Den lät jag spackla jämn med PP 100 och limmade sedan dit luckor i plasticard. Den stämde förvånansvärt väl med Trumpeter's egen Maus när den kom ut.
Har byggt segelbåtsmodeller med i divinycell. Men då i kombination med vanliga båtmaterial ( polyester).
För ett sådant här båtmodellsbygge skulle jag föreslå divinycell med en rätt hög täthet - H80 eller H100...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Tack.Andre B. skrev:Divinycell fungerar mot de flesta hartser inklusive polyester. Så det lim som fungerar på polystyren/plasticard bör nog inte vara några problem med divinycellen. Epoxy fungerar i alla lägen ihop med microballonger. Men det enklaste är nog att blanda ihop ett spackel av gjutstammar och vanligt lim. Ett alternativ med är glasfiberspackel som griper tag i båda materialen...
Jag hade lite divinycell över efter en båtreparation för några år sedan och sågade till en "Maus" i 1/72. Den lät jag spackla jämn med PP 100 och limmade sedan dit luckor i plasticard. Den stämde förvånansvärt väl med Trumpeter's egen Maus när den kom ut.
Har byggt segelbåtsmodeller med i divinycell. Men då i kombination med vanliga båtmaterial ( polyester).
För ett sådant här båtmodellsbygge skulle jag föreslå divinycell med en rätt hög täthet - H80 eller H100...
Mvh. André
Uffe
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Risken med plasticardbyggen är att man bygger in lösningsmedel i fogar som senare ger sig till känna som sjunkningar, skygget mot detta lär vara att inte blaska på med överdrivet mycket etylacetat och inte bygga in oventilerade hålrum och inte bygga med/limma onödigt djupa fogar.
Att som Ulf bygga ett urholkat skrov som kan släppa ut lösningsmedlet åt två håll är smart.
Fler än en flygbyggare har nog sett hur vakumdragna modeller ändrat form många år efter att bygget blivit klart, själv har jag drabbats av att Dragons larvfötter krympt år efter att bygget avstannat halvvägs, för mycket etylaccetat och att bygget stannat av utan att larvfötterna var fixerade i hjulen.
Att som Ulf bygga ett urholkat skrov som kan släppa ut lösningsmedlet åt två håll är smart.
Fler än en flygbyggare har nog sett hur vakumdragna modeller ändrat form många år efter att bygget blivit klart, själv har jag drabbats av att Dragons larvfötter krympt år efter att bygget avstannat halvvägs, för mycket etylaccetat och att bygget stannat av utan att larvfötterna var fixerade i hjulen.
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Tack! Äntligen en förklaring. Jag borrar upp ventilationshål till hålrummen i skrovet.F Porsche skrev:Risken med plasticardbyggen är att man bygger in lösningsmedel i fogar som senare ger sig till känna som sjunkningar, skygget mot detta lär vara att inte blaska på med överdrivet mycket etylacetat och inte bygga in oventilerade hålrum och inte bygga med/limma onödigt djupa fogar.
Att som Ulf bygga ett urholkat skrov som kan släppa ut lösningsmedlet åt två håll är smart.
Fler än en flygbyggare har nog sett hur vakumdragna modeller ändrat form många år efter att bygget blivit klart, själv har jag drabbats av att Dragons larvfötter krympt år efter att bygget avstannat halvvägs, för mycket etylaccetat och att bygget stannat av utan att larvfötterna var fixerade i hjulen.
Uffe