Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan.
-
Re: 1/72 Gripen - Gör om, gör rätt.
Du behöver nog inte återställa särskilt mycket avseende strakes (inte rakes). Fästena är på de flesta byggsatser alldeles för utstående och själva strake brukar vara för tjock. Det borde gå att klippa ur strake + fäste ur ets, bocka till och limma dit

Tack för dom bilderna. Förutom tjockleken på byggsatsens strakes så verkar även formen var fel.
1/72 Gripen - Omstart
Så mycket för ett snabbygge. Tre år senare tar jag tag i dessa igen. I år är det är ju 30 år sedan Gripen flög första gången.
En liten fråga här. Du nämnde Revell Gripen. Det är Revell's utgåva av Italeri's du har... ...och då inte den första utgåvan av Gripen från Revell?
Jag har Revell's gamla liggande i en låda målad i lövhögskamo. Men jag har aldrig lagt den bredvid Italeri's utgåva eller Revell's nya egna utgåva...
Mvh. André
Jag har Revell's gamla liggande i en låda målad i lövhögskamo. Men jag har aldrig lagt den bredvid Italeri's utgåva eller Revell's nya egna utgåva...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Det är Italeris Gripen i Revellboxning. Har den även i Airfix, Bilek och Tamiyalådor. http://www.ipmsstockholm.se/home/jas-39 ... tser-i-172
Revells riktigt gamla modell är något helt annat
Revells riktigt gamla modell är något helt annat
Ja, Revell's gamla är något helt annat. Jag letade reda på den och satte igång med ett litet renoveringsatbete. Skall se om jag kan få till någon bild...
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen
Har börjat färglägga. Grå,grå,grå.....
Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen
Mer eller mindre färdiga. Någon smådetalj att fixa kanske.
Italeri m.fl jämfört med Revells gamla version.
Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan
Då var den klar. Gripen -1.
Kanke Italeri men för skojs skull kan man säga Revell så har jag två olika ettor från Revell.
Fick använda tre ark från Revells gamla Gripenmodell för att få ihop denna, därför är det färgskiftningar i dekalerna.
Dom gulblå linjerna var för korta så jag lade skarvarna i skarvar till roder. Jag ville få klar denna i år eftersom det är trettio år sedan Gripen flög för första gången.
I februari 1986 så visades en mockup av Gripen för pressen. Jag hade ju byggt Viggens mockup så jag bestämde mig för att bygga även denna.
Försökte fixa dom skillnader jag kunde se mellan mockup och riktiga planet. Jag hade inte så många bilder att gå på så det är nog inte helt rätt.
Jag bestämde mig för att montera den på en bottenplatta då jag ville ha med stängerna som höll uppe jättemodellen.
Bilder på originalet finns på: http://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrifte ... 1986-1.pdf
Re: Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan.
Kul variation på Gripen-temat! Den där ur-Gripen ger mig både rysningar och ett leende. Jag minns att panellinjerna var väldigt djupa och vida.