På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Tänkte börja bygga lite modellflyg igen och ett flygplan som jag saknar på svenskhyllan, nämligen S 31 Spitfire.
Frågan är nu vilken byggsats som man ska välja?
Såg att det finns två stycken från Airfix (fanns inte när jag senast var i modellbyggartagen) och en från Fujimi. Vilken av dessa hade ni valt? Prisskillnaden är marginell ser jag och det spelar ingen större roll om byggsatsen kommer med svenska dekaler då jag hade tänkt att använda mig av Moose republics. Det jag letar efter är mer åt den "bästa" modellen. Kanske finns det ännu bätte alternativ?
Airfix Spit utan tvekan! Jag har byggt både den och Fujimis XIV (deras XIX är baserad på samma modell) och då är Airfix mycket trevligare. Och bra val med dekalerna!
Då kör vi nog på Airfix. Airfix tycker jag alltid är ett osäkert kort dock. En del modeller är jättefina medans andra är skräp i mitt tycke.
Deras gamla Viggen och Draken är väl två exempel på mindre bra utgåvor. Men i och för sig, ser man till priset så är det väl rimligt kanske.
Kim! Man får hålla ordning på vad som är gammalt och nytt när det gäller Airfix: de modeller de gjort de senaste drygt fem åren är väldigt fina, speciellt om man väger in priset! Fråga här, det finns alltid någon som har koll på vilken plast som finns i lådan! Draken och Viggen är väldigt gamla och var nog inte jättebra ens när de var nya !
Vad jag förstått så har Airfix utgåva av S 31 "för stora vingar" vilket även gäller för deras Mk. IX som kom ungefär samtidigt.
När det gäller dekalerna så hade den första utgåvan fel gul färg på rundlarna och siffrorna. Vill minnas att man rättat till det på den senaste utgåvan.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Det där med vingen tycker jag inte man ska stirra sig blind på, jag har åtta olika Spitar i vitrinen och kan inte påstå att Airfix IX och XIX ser avvikande ut, ska dock kolla lite närmare när jag kommer hem! Airfixen är, vingproblem eller ej, fortfarande den modell jag tycker man ska gå på om man vill ha en fin Mk XIX i 1/72, gärna kompletterad med bättre dekaler än de i byggsatsen!
Om man godtar att Eduards Mk VIII/IX/XVI är "normen" för en Spitfire i 1/72 så kan man jämföra vingen på den mot Airfix IX (den bortre modellen). Jag kan inte se någon skillnad på bilden mellan vingarna, däremot så har Airfixen andra problem (kring cockpit till exempel).
Har heller inte hört något om vingen, tycker inte att det är något större problem, vilket Magnus bild tydligt visar (sablars snygga modeller!!!). Panellinjerna är desto värre, de kan ge ett rätt leksaksaktigt intryck. Även om Magnus XIX är ett grymt bygge, tycker jag personligen att det inte skadar att fylla igen dem något, så som jag själv gjorde. Det blir lite mer realistiskt så.
Det har nämnts rätt ofta på Britmodeller om hur fel vingarna är på Airfix IX och XIX. Man märker det om man lägger den nyare Mk.I/II vingen ovanpå IX vingen. Och vet man väl om det så ser tyvärr IX/XIX vingarna alltid bredare/tjockare ut. Och de är alltså någon millimeter bredare än alla andra...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).