Vilken färg ska man använda till SAS (Flygbolaget) vit Tamiya TS-26 Pure White eller TS-45 Pearl White. Jag gjorde misstaget att tro att
AS-20 Insignia White (US Navy) var en blank vit men den är ju grå och matt tycker namnet är missledande.
Spray Tamiya TS-45 eller TS-26
Spray Tamiya TS-45 eller TS-26
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Re: Spray Tamiya TS-45 eller TS-26
Pearl White har jag inte koll på.
Men Pure White vill jag minnas är vit i jämförelse med Racing White som är mer benvit (eller om det var tvärtom)...
Men Pure White vill jag minnas är vit i jämförelse med Racing White som är mer benvit (eller om det var tvärtom)...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Vilken typ av SAS? Till en vittoppad drakhuvud eller en med magränder borde väl den purevita funka.
Den vittoppade med Drakhuvud (SAS 747)
Jag skulle köra på TS-26 Pure White.
Lägg gärna på en bra grundfärg först. Pigmenten lägger sig rätt tunt vid kanter/ panellinjer. Och det blir rätt mycket bättre resultat när man låtit sprayburken ligga i varmt vatten ett tag...
Målade Revell's 747 för ett tag sedan och fick vissa problem med den då pigmenten av någon anledning reagerade på plasten. Man kunde tydligt se på färgen hur plasten hade strömmat in i formen under gjutningen. Har bara stött på det här när det gäller Tamiya's och Revell's modeller. Börjar undra om plasten är "laddad" på ett sätt som får pigmenten att reagera...
Målade Revell's 747 för ett tag sedan och fick vissa problem med den då pigmenten av någon anledning reagerade på plasten. Man kunde tydligt se på färgen hur plasten hade strömmat in i formen under gjutningen. Har bara stött på det här när det gäller Tamiya's och Revell's modeller. Börjar undra om plasten är "laddad" på ett sätt som får pigmenten att reagera...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Ts-45 pearl white är en pärlemofärg, passar nog bättre med pure white. Racing white är som nämnts innan mer gulvit.
TS burkarna funkar allara bäst när dom är varma, jag brukar ställa burken i varmt kranvatten en stund innan.
Krister
TS burkarna funkar allara bäst när dom är varma, jag brukar ställa burken i varmt kranvatten en stund innan.
Krister
Blankt är fint
Tack för svar och tips om varmvatten