En forumklassiker: Var köpa Etylacetat?
-
Re: En forumklassiker: Var köpa Etylacetat?
Gripens Renover har ett sjujäkla bett medan aceton knappast har någon verkan på plast överhuvudtaget. Däremot påstås aceton kunna lösa superlim, men efter att ha provat är jag tveksam.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
Robin Nilsson skrev:Jag har kört med remover utan problem, se bara till att den är utan olja.
[klipp]
Aceton är inte detsamma som remover även om aceton kan användas
för att "remove" nagellack ....
Aha, då har jag nog missförstått det hela.Sten Ekedahl skrev:Gripens Renover har ett sjujäkla bett medan aceton knappast har någon verkan på plast överhuvudtaget. Däremot påstås aceton kunna lösa superlim, men efter att ha provat är jag tveksam.
Kanske testar remover då, men jag vill nog gärna köra på ren etyl trots allt... man är ju lite konservativ.

Och ja, Aceton löser visserligen superlim men jag upptäckte att plasten kring fogen löstes upp desto snabbare.
Så denna metod är egentligen inget bra sätt om man vill ta isär limmade plastdelar.
Aceton brukar jag använda för att ta bort akrylfärg på tennfigurer jag vill måla om. funkar klubba till det. Har inte testat på resin än.
-
Brukar eller åtminstone brukade inte Hobbybokhandeln sälja Etylacetat.
Och är det riktigt akut så får du väl komma över på en fika?
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
Tackar, men det har fixat sig tack vare Markus/Ministuff.Janne Nilsson skrev:Brukar eller åtminstone brukade inte Hobbybokhandeln sälja Etylacetat.
Janne Nilsson
Jo, vill minnas att Hobbybokhandeln har haft men jag hittade ingen när jag sökte på deras sajt. Har inte hunnit förbi butiken.
Dock har Rebell Hobby har i lager, såg jag.
Men en fika är ju aldrig fel - med eller utan etylacetat. Återkommer inom kort, Janne!