Tamiyadekaler

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
RobertD

Tamiyadekaler

Inlägg av RobertD »

Hej,
Eftersom jag har ett antal Tamiyamodeller som i princip är färdiga för dekaler undrar jag vad ni har för metod för att få dekalerna lite mer medgörliga. De är ju rejält tjocka och svåra på framförallt böjda ytor. Tacksam för tips!!
Mvh
RobertD
Anders.Edblad

Re: Tamiyadekaler

Inlägg av Anders.Edblad »

Ljummet vatten när du tar bort dekalerna och Mr Mark Softener brukar fungera.
Bild

Det finns andra fabrikat som säkert fungerar lika bra men Mr Mark är den bästa som jag provat.
Var försiktig när du penslar på dekalen jag har flera gånger råkat ut för att dekalen går sönder när man gör det på gamla Tamiya dekaler.
Om det är flyg kan du börja sätta dekalerna på undersidan så får du se hur det fungerar.

Anders E
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har byggt någon Tamiya racerbil som hade riktigt tjocka dekal blaffor och jag gillar att använda väldigt het vatten som gör dekal rätt mjuk redan från början. Jag har använt mig av Micoscales dekalvätskor och fått ett bra resultat. Daco har riktigt skarpa dekalväskor som kanske kan vara en idé på riktigt tjocka dekaler och böjda ytor.

En riktigt blank yta med en hård klarlack är en bra start.

Nicklas

http://www.dacoproducts.com
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
RobertD

Inlägg av RobertD »

Tack för tipsen! Ska kolla vem som säljer vad och lägga en beställning.
Mvh
RobertD
Skriv svar