T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: T 2 Heinkel He 115, Matchbox 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Har haft samma tankar, men det verkar ju som om ingen tillverkare verkar vilja förbarma sig över den här. Märkligt nog, SÅ ovanlig är den ju inte. Och häftig, dessutom med sina väldiga vingar och fånigt smala kropp.

Byggmässigt ska jag väl erkänna att jag inte riktigt orkade hela vägen, det är för många grundläggande fel i utgångsmaterialet för att det ska vara värt allt det jobb som skulle krävas för att göra något som är riktigt bra. I alla fall om man tänkt sig bygga några fler modeller den här sommaren.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tillräckligt bra är alltid tillräckligt bra, speciellt om det innebär att man hinner bygga en modell till :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Så sant! :) Och om hörnet vankas nya byggen! Väntar på ett paket fyllt av resindelar som passar precis till ett vackert svenskbyggt flygplan med dubbel deltavinge...
Lennart

Inlägg av Lennart »

Fint bygge Björn /Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! Får säga detsamma om din danska Drake, ska bli spännande att se! Kanske sporrar det mig att äntligen göra det sista på min TF-35 som blivit liggandes alldeles för länge nu.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Kontakt:

Häftigt! Det finns väl inga bevarade bortsett från det ryskfunna vrak som nämns i Forslunds bok? Bra skick var den ju i också!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Björn! Och den är ju snart klar oxå! Jag har lite svårt att referera till hur stor den där rackaren är i 1/72, men den ser ju inte direkt liten ut? Ska bli intressant och kul att se den färdig!
Björn Fransson
Kontakt:

Har äntligen tagit mig i kragen och gjort klart den här:

Bild

Förebilden är den sista T 2:an i Sverige. Ett av dess sista uppdrag var för övrigt att söka efter den försvunna DC-3:an.

Bild

Hade rätt hög ambitionsnivå i början (annars brukar jag jobba tvärtom...), men ju längre bygget led - och då menar jag verkligen led - desto mer insåg jag vilket hästjobb som skulle krävas för att få allt rätt på denna rätt grovt tillyxade och på flera sätt felaktiga modell. Så det fick bli i första hand ett målnings- och vädringsprojekt snarare än ett byggprojekt. Trots det var det ett kul bygge och det är roligt att kunna införliva denna udda fågel i samlingen. Kanske dyker den upp på en framtida Matchbox-SIG.

Bild

Bild

Men det skulle ju inte skada med en ny i 1/72 också. Och Special Hobbys kommande 1/48 är ju förstås något som lockar efter detta!

Bild

Mikael Forslunds "Torpedflyget i Sverige" var förstås ovärdelig hjälp i bygget. Även om jag är lite tveksam till varför han rekommenderar Matchbox. Men Revells gamla kanske är ännu sämre?

Bild

Som vanligt är det rätt ordentligt vädrat - men sannolikt inte fullt så mycket som på förebilden. Synd att ingen finns bevarad i Sverige (och knappt ens någon annanstans heller). Förhoppningsvis får de ordning på den som nyligen bärgades i Norge. Det är ju ändå ett flygplan som har sin givna plats i flyghistorien!

Bild

Det var det! Nu över till till fler projekt som ska avslutas!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Vi är stolta över dig, och du ska vara stolt över att ha knåpat ihop ett riktigt fint flygplan!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar