Cockpitfärger på Saab-prototyper och provflygplan?
Cockpitfärger på Saab-prototyper och provflygplan?
Vilka färger har Saab använt i cockpit för prototyper till exempelvis 29 och 32 samt Lilldraken? Är det samma som för produktionsplanen?
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Re: Cockpitfärger på Saab-prototyper och provflygplan?
Lilldraken var till största delen omålad inuti. Däremot är jag osäker på instrumentpanelen, men med största sannolikhet var den grön. Tunnan och Lansen skulle jag tro var gröna precis som produktionsplanen, alla svenska plan hade ju grön cockpit fram till och med Viggenprototyperna, så jag har svårt att tro att man plötsligt gjorde avsteg på just dessa två. Möjligen att t ex väggarna var delvis omålade i så fall.
Tack för inputen, Björn. Hoppades nästan att det skulle vara så...blir lite mer spännande så 

Jupp, hittat bilder från cockpit och där är den i aluminium och instrumentpanelen är grön.Björn Fransson skrev:Lilldraken var till största delen omålad inuti. Däremot är jag osäker på instrumentpanelen, men med största sannolikhet var den grön. Tunnan och Lansen skulle jag tro var gröna precis som produktionsplanen, alla svenska plan hade ju grön cockpit fram till och med Viggenprototyperna, så jag har svårt att tro att man plötsligt gjorde avsteg på just dessa två. Möjligen att t ex väggarna var delvis omålade i så fall.
-
- Kontakt:
Där ser man! Det gick att gissa rätt alltså. Men det var ju ingen kioskvältare, direkt. Svenska konstruktörer tycks ha älskat gröna instrumentpaneler...