CSS David Torpedo Boat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
mivan
Namn: Mikael Vannestam

CSS David Torpedo Boat

Inlägg av mivan »

Här börjar som berättelsen om US Civil War Torpedo Boat: CSS David i !:72 med en hög plockepinn i resinplast och metall.
David fanns i olika fartygsklasser och drevs med en koleldad ångpanna och en tvåbladig propeller.
Tillverkare är amerikanska Flagship Models, och är en aningen mer påkostad modell jmf med CSS Hunley från samma tillverkare.
Bild
Modellen, inkl. inredning, är ganska grovt tillyxad, här målad med Vallejo metall och Mr Paint.
Bild
Det mest tidsödande arbetet var att sammanfoga skrovhalvorna. Såga, skära, slipa bort överflödig resin från gjutprocessen, värma dem i hett vatten till
rätt passform, skära bort "kommandobryggan" som var sned och konkav, och slutligen limma halvorna efter ca 2000 torrpassningar.
Bild
Jag tillverkade en ny träsarg av Plasticard och förstärkte hålen runt hålen för luftventilerna med metallfolie.
Bild
En passande tränyans med vattenbaserad akrylfärg från AK istället för grå
Bild
Träådringsdekal från Uschi van der Rosten, som var föredömliga att jobba med, tunna, men starka och svarade fint på behandling med produkter från Microscale. Detalj på akter och roder.
Bild
En del detaljer måste nytillverkas.
Bild
Dekaltillverkaren rekommenderade en matt lack för fixering av dekalerna, men det visade sig vara ett överflödigt steg, när jag ändå skulle lägga en blank lack för panellinjer och vädring.
Bild
Jag frångick Flagship Models förslag för montering av stångtorpeden och utgick från den här skissen istället-
Bild
Den färdiga modellen, foto Lars Befring
BildBildBildBildBild
Senast redigerad av mivan den 28 apr 2018, 17:42, redigerad totalt 2 gång.
Ulf Lundberg

Re: CSS David Torpedo Boat

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kool bygge!
Kan inte ha varit kul att tjänstgöra på en sån där....

Uffe
mivan

Inlägg av mivan »

Nä, det var säkert ingen picnic, varmt, rökigt, trångt
och stundtals även blött!
Men, visst är den kool, tack!
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Världens tuffaste träcigarr! ;)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vad mycket roliga modeller det finns! Det här var annorlunda, kul att se!

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

skum.....

Men väldigt snyggt bygge! Trädekalen gjorde sitt!
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

mivan skrev: en aningen mer påkostad modell jmf med CSS Hunley från samma tillverkare.
Då vill jag inte ens veta hur CSS Hunley är! :shock:

I övrigt är det superdupercoolt! Cool period, cool förebild, cool Jules Verne-känsla. Och inte direkt mainstream. :)

Blir det besättning i? Kommer den att köra omkring i resinvatten eller monteras på pidestaler? Oavsett så kommer det att bli en riktigt kul modell som jag hoppas seglar in på C4-Open om en månad.
holst

CU@C4
mivan

Inlägg av mivan »

Tack, David har sin charm och kommer att hamna i
i torrdocka på en pinne. Kanske C4 är en god idé?
Jag ska kolla avgångstider! :)
Skriv svar