The Troubles

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Namn: Johannes Linder

The Troubles

Inlägg av Horrocks »

Påbörjade nyligen ett diorama som med Nordirland i mitten av 1970-talet som förebild. Jag har knyckt lite inspiration från bilder och liknande dio, samt inte minst från tikings snygga dion med statsmiljö.

Bild
Bild
Bild

Gaveln är en gipsgjutning från FoG och andra sidan är en gipsgjutning som jag gjorde själv mha en enkel egentillverkad form. Bakstycket är vanlig kartong.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: The Troubles

Inlägg av magnusf »

Johannes! Jag tror det är nästan obligatoriskt med en sådan här då: https://accurate-armour.com/products/135th-kits/k194

:-)

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Ser bra ut.. Hade du tänkt dig att väggen skall ha en mural målning? Skulle se coolt ut :D
Se exempel (finns massa bilder på world wide web)
http://www.alamy.com/stock-photo-northe ... 97961.html

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Horrocks

Inlägg av Horrocks »

magnusf skrev:Johannes! Jag tror det är nästan obligatoriskt med en sådan här då: https://accurate-armour.com/products/135th-kits/k194

:-)

Hälsningar

Magnus
Ja, egentligen borde man ha en Pig, men det kommer bli en Saladin istället.

Bild
Horrocks

Inlägg av Horrocks »

Lerxzt skrev:Ser bra ut.. Hade du tänkt dig att väggen skall ha en mural målning? Skulle se coolt ut :D
Se exempel (finns massa bilder på world wide web)
http://www.alamy.com/stock-photo-northe ... 97961.html

Mvh Micke
Absolut, men av det lite enklare slaget. Mina konstnärliga talanger räcker tyvärr inte riktigt till de mer avancerade muralmålningarna.
Horrocks

Inlägg av Horrocks »

Bild
Bild

Till asfalten använder jag en tunn korkskiva som jag tycker har rätt textur. Funderade ett tag på sandpapper, men det blir för jämnt för min smak. Korken är också lätt att göra skador, gropar och sprickor i. Lägger till en extra remsa för trottoaren.
Horrocks

Inlägg av Horrocks »

Bild

Målning påbörjad. Lite orange färg på teglet samt med några stenar målade i rödbrunt. Fogarna är omålad gips än så länge. Några stenar kommer målas i gråbrunt också för att få lite variation. Sidan målad i lite olika nyanser av grått för att lite härlig grå betong. Korken målad svart. Dörrkarm på plats också.

Bild

Första lagren wash. Körde med två lager svart på några ställen för att få ytterligare variation. Börjar provmontera lite blivande kantsten längs trottoaren.

Bild

Lite ljusgrå wash för att lyfta fram fogarna. Några mycket tunna, ojämna lager med grått och Buff på asfalten.
Horrocks

Inlägg av Horrocks »

Bild

Kritiskt moment – målning av flagga på tegelväggen. Lite klurigt eftersom färgen inte sitter tillräckligt bra på gipset för att det ska gå att använda maskeringstape. Jag fick använda papperslappar och häftmassa istället. Vita fältet fixat. Sedan fick jag rabbla grönt-vitt-orange, grönt-vitt-orange, så att fälten skulle komma i rätt ordning.

Bild

Sådä. Inte perfekt, men med lite bättringsmålning blir det nog OK.
Horrocks

Inlägg av Horrocks »

Bild

Medan färgen torkar provmonterar jag stängsel. Två spikar fästa underifrån håller stolparna. Använder smala sugrör till stolparna som råkar ha rätt dimension. Nätet är aluminiumnät från Biltema. Kantstenarna är målade och fått lite wash samt drybrushing.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det här blir otroligt fint! Tycker du fått till allt du gjort hittills makalöst bra och du håller verkligen farten uppe :-)!

Saladin är ett tufft fordon, motvilligt godkänd som alternativ till Humber Pig :-)!

Hälsningar Magnus
Skriv svar