Brittisk mygga i svensk kostym (Klar sida 4)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Brittisk mygga i svensk kostym

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Airfix Mosquito har rätt trånga hjulhus med. Har inte kommit på än hur jag skall reparera min Mosquito. De nya hela ställen som Mats Averkvist så vänligt skänkte till mig ligger här i lådan på bordet och väntar. Den flygmaskinen är saknad i vitrinet...
/André

Ps.
Eftersom jag lyckades rädda hjulen för Mosquito'n så har jag nu dubbla uppsättningar. Så behöver någon ett par hjul så har jag ett par...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Brittisk mygga i svensk kostym (Klar sida 4)

Inlägg av Gabriel »

Nu har något konstigt skett vid byggbordet; jag har blivit klar med en modell!

Uppenbarligen är det Mossien det handlar om. Jag kan inte påstå att jag blev helt nöjd, ett och annat misstag hann slinka med under byggets gång, bland annat fick jag en fläck där lacken ville något helt annat än jag själv (för ovanlighetens skull en skönhetsfläck som FÖRSVANN vid fotograferingen och inte tvärt om). Och fortfarande har jag inte blivit helt kvitt med silvring av dekaler ännu... Däremot är det rent målningstekniskt det bästa jag gjort, allt är målat på fri hand utan maskering. Eftersom spinnrarna är i massivt resin har jag bara borrat hål i dem för montering varpå de nu sitter löst. Jag är orolig för att det kan ske en olycka i framtiden, men jag vill gärna ha roterbara propellrar.

Hur som helst, här kommer bilderna. De Havilland J 30 Mosquito 30021 Röd Bertil:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu ska vi se ifall jag kan få något annat projekt i mål också!

/Gabriel
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Den där är inget att skämmas för, tycker det ser jättebra ut!
Gillar sotränderna från avgasrören. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Den är jättefin! I synnerhet undersidan. :)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Den här blev fin Gabriel! Frihandsjobbet med sprutan är riktigt bra och jag tycker modellen känns väldigt "rätt" jämfört med de bilder som finns på J 30.

Du har också lyckats få lite lagom liv i ovansidan som inte är så lätt på Mossien som i stort sett helt saknar "ytdetaljer".

Mycket snyggt!

Hälsningar

Magnus
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej!
Jättetjusigt bygge! Du har fått till det lite mer vågiga färggränserna som man hade innan man målade om med svenska färger och en fin naturlig vädring därtill.

Roligt att se att mina egna dekaler används, eller är det Wingman? Men jag tycker jag känner igen dem. En fråga, divisionsemblemet, dekalen på in/ur-stigningsluckan är den från originalarket eller kommer den från det lilla addendum-arket jag korrigerade med? Jag tycker den ser ut att vara i största laget och det var just därför jag tog fram korrigeringen (jag kopierad från början storleken från ett tidigare arbete vilket jag fick ångra...).

Hälsningar
Robert
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Niklas, Jocke och Magnus! Kul att ni gillar den.

Robert, visst är det dina dekaler! Angående frågan om divisionsemblemet så kommer det från det extra arket som även rymmer kronmärken och bokstäver, om det var det du menade. Oavsett kan jag tycka att det var lite för stort. Dessutom var det något skumt med en av stencildekalerna, jag får återkomma om det när jag kan titta på instruktionen.

/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lite inspirationsfilm så du vet hur det var att skumpa runt i en Mosquito https://www.youtube.com/watch?v=lRVn14WegKA
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Det var en trevlig film, Stellan!

Robert, Nu har jag hunnit titta igenom hur det var med stencilerna. Dekal nr. 32a finns i instruktionerna med 14 ggr, medans det bara finns 10 dekaler med på arket. Är det ett feltryck i instruktionen eller en miss i antalet på arket? Jag misstänker att jag har ett gammalt set, ca 2,5 år gammalt, så det kanske har åtgärdats redan.

/Gabriel
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Jaha det förklarar att divisionsmärket ser lite stort ut för då har du INTE fått med korrigeringsarket, det är uppskattningsvis 3x1.5 cm stort (litet?) och innehåller bara divisionsemblemen och ett vitt B med svart utlinjering (saknas också på ursprungliga grundarket). Mosquito-dekalerna fanns till försäljning några månader utan den här korrigeringen.

Hör av dig om du vill att jag skickar ett korrigeringsark.

EDIT: Jag har nu kollat de senaste instruktionerna, stencildekal 32a förekommer 6x på undersida horisontell stabilisator och 2x på ovansidan samt 2x på undersidan vingen. Men jag ser nu att det är 2x på vardera sida om fenan också. Vilket gör att det skiter sig. Det är ett nytt påpekande. Jag ska överväga hur jag kan korrigera det nu, jag har ingen plats över på kommande tryck tyvärr. Inte bra, inte bra men tack för påpekandet.

//Robert
Skriv svar