AJSH37 37927 - grå?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Paramedic
Namn: Tobias

AJSH37 37927 - grå?

Inlägg av Paramedic »

Jag blev lite nyfiken på denna:

http://www.flygvapenmuseum.se/samlingar ... 37-viggen/

Är den målad grå efter att den kasserades ur FV eller flög den faktiskt operativt i de gråa färgerna? Hade ju isåfall vart lite intressant att kunna göra en grå AJSH37..

Någon som vet? Blir ju lite förvirrad då det står att ingen annan Sh eller AJSH "är" målat i grått, men alla andra "hade" Viggen-kamouflage(lövhögen..
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: AJSH37 37927 - grå?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Den är nog gråmålad efter att den kasserats från FV. Jag har inte sett någon grå AJSH 37:a grå målning i operativ tjänst.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Det är som Nicklas skriver, så här såg den ut efter att den kasserades:

Bild

Det var väl lättare att renovera den i grått än i splinter...
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Man kan se att SH:n inte är märkt enligt F21 andra grå SF då man använt försvarsmaktens standard-siffror F1281 m/64 på 37927 och inte "DIN Mittelschrift" som man lite olydigt eller regelvidrigt (beroende på hur känslig man är) använde på sina SF. Däremot kan man kanske ana att de använt samma schabloner för kronmärkena som inte heller var enligt gängse standard utan en tunnare ring (vill minnas att kronorna sitter lite lustigt placerade också) men jag kan missta mig.

Sista stycket är ju lite vilseledande, man skulle ju kunna tro att den var målad grå under förbandstiden.
Paramedic

Inlägg av Paramedic »

Ja precis. Jag anade att det kanske itne var så men bra att få det bekräftat. Tack.
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Det var väl lättare att renovera den i grått än i splinter..
När man renoverade F15:s AJ37:a vid E-center målade man iaf med lövhögsfärgerna
Z
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Är någon av de grå viggarna på pelare rätt märkta? Jag vet iaf att båda gråa drakarna på pelare i Linköping är märkta 3 35
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Såvitt jag vet är den grå JA 37:an som finns på pelare utanför Ronneby, korrekt märkt.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Paramedic

Inlägg av Paramedic »

Fyller på med en liknande fråga..

JA37´an i Ugglarp är ju målad i lövhögen och har korrekt märkning (?) - var det den enda D som var målad så? Hade fått för mig att alla D/Di var gråa men så kanske inte var fallet då?

Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Paramedic skrev:Fyller på med en liknande fråga..

JA37´an i Ugglarp är ju målad i lövhögen och har korrekt märkning (?) - var det den enda D som var målad så? Hade fått för mig att alla D/Di var gråa men så kanske inte var fallet då?

Nejdå, ett stort antal behöll den ursprungliga lövhögen som de fick när de levererades.
Skriv svar