Tp 85 Caravelle
Tp 85 Caravelle
På fredag ska jag besöka FVMs Tp 85:a och ju närmare besöket jag kommer så har jag börjat fundera på att skaffa och bygga mig en Tp 85:a. Jag antar att en Caravelle i 1/72 skulle vara stor,dyr och svår att hitta så finns det något vettigt Tp 85 material i 1/144?
1, Hade Tp 85:an alltid Lansennos eller fanns det en tid när Försvaret flög med standardnos jag undrar för jag har ingen erfarenhet av scratchbyggen men är fortfarande sugen på en Tp 85.
2,Finns det några svenska dekaler att köpa för en Tp 85 därute?
1, Hade Tp 85:an alltid Lansennos eller fanns det en tid när Försvaret flög med standardnos jag undrar för jag har ingen erfarenhet av scratchbyggen men är fortfarande sugen på en Tp 85.
2,Finns det några svenska dekaler att köpa för en Tp 85 därute?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
-
- Namn: Johan Elvin
Re: Tp 85 Caravelle
Hej
kan inte påstå att jag har så bra koll på vad det finns för alternativ att bygga en TP 85, men jag kan försöka.
I 1/72 finns det väl bara ett alternativ vad jag vet, och det är den horribla modellen från Mach 2 som jag inte har hört nån prata väl om.
1/144 ser det ut som airfix har gjort nåt. 1/100 verkar finnas från Revell.
Vad det gäller dekaler har jag för mig om att jag sett nåt till SAS kärrorna. tror inte det finns nåt specifikt för Tp 85.
kan inte påstå att jag har så bra koll på vad det finns för alternativ att bygga en TP 85, men jag kan försöka.
I 1/72 finns det väl bara ett alternativ vad jag vet, och det är den horribla modellen från Mach 2 som jag inte har hört nån prata väl om.
1/144 ser det ut som airfix har gjort nåt. 1/100 verkar finnas från Revell.
Vad det gäller dekaler har jag för mig om att jag sett nåt till SAS kärrorna. tror inte det finns nåt specifikt för Tp 85.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Är denna samma som mach 2? http://fromemodelcentre.com/plastic-kit ... rance.html
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Mister Kits Caravelle är i 1/144 även om det står nåt annat (1/72) på lådan.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Som inspiration lägger jag in denna Tp85 från 08 Open 2010 och får samtidigt lite koll på hur man ska hantera bilder i Flickr.

I 1/100 fanns även en från Faller. Sedan hade Heller en i 1/100 och 1/200. Frog hade en i 1/96 m.fl. https://www.scalemates.com/search.php?q ... ION[]=Kits Det är bara att välja.
-
- Kontakt:
Caravellen är sorgligt eftersatt bland tillverkarna. I stort sett alla injektionsgjutna modeller är från 50- eller 60-talet. Mister Crafts är en rebox av en gammal Ruch från 60-talet och är i stort sett en kopia av Airfix. Den som vill bygga en perfekt Tp 85 har en hel del jobb framför sig, men sänker man kraven lite, går den att använda.
Bygger du en tidig märkning - som modellen på bilden ovan (av Mikael Forslund, tror jag) kan du t o m använda delar av SAS-dekalerna som finns med i en av utgåvorna. FV målade ju helt enkelt över vikingaskeppets främre del, så det är bara att ta den delen av fönsterdekalerna.
Och som synes av bilden användes inte Lansennos från början. Den kom dit rätt sent om jag inte minns fel.
Bygger du en tidig märkning - som modellen på bilden ovan (av Mikael Forslund, tror jag) kan du t o m använda delar av SAS-dekalerna som finns med i en av utgåvorna. FV målade ju helt enkelt över vikingaskeppets främre del, så det är bara att ta den delen av fönsterdekalerna.
Och som synes av bilden användes inte Lansennos från början. Den kom dit rätt sent om jag inte minns fel.
-
- Namn: Johan Elvin
Men varför nöja sig med dessa fjuttskalor?
Tycker det vore häfftigare att scratchbygga en Tp 85 i 1/48. Det är ju ingen överdrivet svår form att scratcha.
Tycker det vore häfftigare att scratchbygga en Tp 85 i 1/48. Det är ju ingen överdrivet svår form att scratcha.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Även om man trycker ihop uppställningsplattan så blir det väl stort för ett normalt hobbyrum i 1:48
Alla 4 modellerna ligger i stashen (1:72) men vet inte om jag ska inkludera det som ett nytt projekt i min kö av framtida dioramaprojekt.
Det är iaf en fin uppställning!
Är det någon annan som nappar så lovar jag att rösta på det som publikens favorit på 08 Open.

Alla 4 modellerna ligger i stashen (1:72) men vet inte om jag ska inkludera det som ett nytt projekt i min kö av framtida dioramaprojekt.
Det är iaf en fin uppställning!
Är det någon annan som nappar så lovar jag att rösta på det som publikens favorit på 08 Open.