What if f-82/J-30 målning/märkningsfråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Shiny And Chrome
Namn: Håkan Gösta Bergvall

What if f-82/J-30 målning/märkningsfråga

Inlägg av Shiny And Chrome »

Hej alla här, är tillbaka till modellbyggandet efter några år av andra aktiviteter (utbildning, arbete, investering, självförsörjning ;) ), men nu efter att bilarna är klara och huset köpt så är det dags att dra igång igen, har ett modell/tv-spels rum att fylla (nej, jag bygger inte där, har ett separat rum för min och sambons hobbyaktiviteter) vitrinskåpen i.

Till saken, jag har köpt Revell/Monograms F-82g Twin mustang för att bygga som en WHIF Svensk J-30

Bild

Och, innan någon går igång med "felen" på monograms f-82, Jag Bryr Mig Inte Om Dem, då hade jag köpt en special hobby f-82 i stället. Vilket jag iofs också har gjort. För att bygga en historiskt korrekt koreamaskin :oops:

Så, modelbyggare, niträknare och hangarounds, vilket färgschema verkar "troligast"?

1:Helsvart med svenska märkningar som enda skillnad från originalet

2:Metallblank (BMf Festival :D :D :D )

3:Samma färgschema som j-30, dvs grå och grön

Det är de alternativ som jag kommit fram till användande min blygsamma kognitiva förmåga.

Håkan

PS: Gubbhumor: min far, fd J-29 mekaniker i Flygvapnet fundera lite efter att hört iden och säger "Borde den inte kallas j-52 i stället för j-30?"
jag:"???????" Far "Ja, mustang är ju J-26, så en dubbelmustang borde ju bli en j-52...." Flinar, tar en klunk av Ölen. Ridå :) :) :)
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Re: What if f-82/J-30 målning/märkningsfråga

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Håkan,

På IPMS Uppsalas modellbyggutmaning "What if" för något år sedan hade Olle en Kronmärkt Twin Mustang på vårt utställningsbord.
Här är tråden med bilder: http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut650.html

Mvh / Janne
Shiny And Chrome

Se där, aldrig är man först ( utom vid rödljusen ;) ) Meen, helgrön känns lite tråkigt för mig.

Fast, återingen, vilket alternativ vore "Troligast"

Så jag lägger till

4: Grön översida/Grå undersida i "lansen" stil.
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Håkan

Olles Twin Mustang har jag för mig ska också var målad med grå undersida, syns bara dåligt på bilden.
Själv gillar jag nog mest metallblanka alternativet, tror också att det skulle vara det "troligaste" om vi nu skulle köpt in den maskinen.
Ska bli kul att följa bygget ditt...:-)

Mvh / Janne
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Troligast... Framgår egentligen inte om det är en nattjaktskärra, F-82 fanns ju både som nattjakt och dagutförande.

Både J 30 och J 33 var ju i brittiska färger. Frågan är om amerikanska svarta F-82 skulle ha förekommit i Sverige eller om man hade målat även dessa i de brittiska camout...hmm. Även P-61 var ju svartmålad men fanns i OD/ljusgrå. Å andra sidan förekom Heinkel 219 i både ljusa och mörka camouflagemålningar. I slutändan hade det nog att göra med årstid och taktiskt uppträdande.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Den hade nog mest troligt blivit grön och blågrå...

Metallblank? Nej, inte som nattjaktmaskin.
Svart? Nej, inga svenska stridsflygplan har varit svarta.
Blå-Grå kamoflage? Nej, detta var brittiskt på alla möjliga sätt.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Klart att den ska vara metallblank. I alla fall blev min så.

Bild
Ett gammalt bygge av en Frog/Novobyggsats. Detta bygge verkar vara byggt innan jag köpte skrivaren 1999
Då var det ju självklart att märka den som Kalle Gul......och Hobbe :)
Shiny And Chrome

Den var snygg som :twisted:. Silver och gult är Riktigt Snyggt, och Kalle och Hobbe på flygkropparna är klockrent.

Då har vi etablerat att dagjakt/attackvarianten är metallren ;)

Så nu lutar det åt en grön/grå nattjägare med spinners och bokstav som färgklickar.

Nu behöver jag bara tänka ut en lämplig backstory till den :D
Skriv svar