Jag är lite sugen på att märka mitt pågående J 21 bygge som en A 21A-3 från F6/3div.
A 21:an på FV museum har ju det nyare flottiljemblemet och jag kan inte på någon av mina bilder se detta på en maskin från den tiden. Är denna individ ommärkt?
Enligt "Kronmärkt" infördes det nya flottiljemblemet på 50 talet. F6 fick sina första A 29B Tunnan runt -54 så frågan är om det fanns A 21:or med det nya emblemet (som finns i dekal form) eller om det bara fanns A 21 med det gamla emblemet (som jag inte har som dekal).
På Marivox dekalark för B 17 finns det gamla märket för F6 och det är väldigt stort, nästan lika stort som F 12 märket i J 21 lådan från Pilot Replicas så det kanske kan bli en acceptabel lösning.
/Nicklas
Märkning F6 SAAB A21A-3 i 1/48?
-
- Namn: Nicklas Karlén
Märkning F6 SAAB A21A-3 i 1/48?
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
-
- Kontakt:
Re: Märkning F6 SAAB A21A-3 i 1/48?
Ja, den är omärkt.
Emblem skall vara av den äldre typen. Dessutom har bokstaven R fel storlek.
Det finns en bild i en tidskrift på originalet. Skall se om jag hittar den...
Emblem skall vara av den äldre typen. Dessutom har bokstaven R fel storlek.
Det finns en bild i en tidskrift på originalet. Skall se om jag hittar den...
Får jag drista mig att komma med ett förslag? 1951-09-21 havererade en A21A-3 på Vikbolandet några km från Kättinge jvgstation.
Det var 21306 F6 gul L. Lite lokalanknytning om du märker den så. Dumt förslag, eller?
Det var 21306 F6 gul L. Lite lokalanknytning om du märker den så. Dumt förslag, eller?
-
Det är inte ett dumt förslag alls. Jag hade även 21338 i tankarna som gick ner och störtade vid Östra Stenby kyrka. Om det nu blir en F6 märkning, så blir det av praktiska skäl Gul F som jag faktiskt inte vet numret på ännu. Orsaken är att det på Moose Republics dekalark för 29:an finns ett alternativ där det finns ett par små gula bokstäver som kan passa.
I sämsta fall får det bli en F 9 maskin
/Nicklas
I sämsta fall får det bli en F 9 maskin
/Nicklas
Har du dåligt med passande bokstäver? Det kan vara så att jag har annars.
Hör av dig om du behöver några. Jag har själv haft funderingar på antingen
Kättingemaskinen eller Östra Stenby. Den senare har jag faktiskt några plåtbitar från.
Jag besökte platsen för ett antal år sedan och krafsade i backen och fann några bitar.
//Peder
Hör av dig om du behöver några. Jag har själv haft funderingar på antingen
Kättingemaskinen eller Östra Stenby. Den senare har jag faktiskt några plåtbitar från.
Jag besökte platsen för ett antal år sedan och krafsade i backen och fann några bitar.
//Peder
-
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det blir en attackmaskin av mitt semesterbygge.
A 21A-3 på F 7 hade inte något flottiljemblem men en undran som dök upp är hur spinnern på en F 7 baserad A 21:a såg ut?
På F 6 så var de målade i div. färg med en "spiral" i vitt på röda och blåmålade spinners och i svart på de gula men jag har ingen bra bild på en F 7 maskin som kan styrka något som helst alternativ så här behöver jag lite mer information om någon har det.
/Nicklas
A 21A-3 på F 7 hade inte något flottiljemblem men en undran som dök upp är hur spinnern på en F 7 baserad A 21:a såg ut?
På F 6 så var de målade i div. färg med en "spiral" i vitt på röda och blåmålade spinners och i svart på de gula men jag har ingen bra bild på en F 7 maskin som kan styrka något som helst alternativ så här behöver jag lite mer information om någon har det.
/Nicklas
-
- Namn: Johan Elvin
Är det en liten J 21 bom just nu? Jag har precis påbörjat en jag med.
jag kommer dock troligen att märka min som på boxarten.
/Johan
jag kommer dock troligen att märka min som på boxarten.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Det kanske är det. Jag har (helt utan kopplingar till denna tråd) nu återupptagit byggandet på en A 21A-3 från F6 i skala 1/72. Den borde kunna få lite färg snart, f.ö. tillsammans med en annan F6-kärra som väntar på målning...Johan Elvin skrev:Är det en liten J 21 bom just nu?

/Gabriel