På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Det handlar om Revells numera sällsynta modell i 1/72 som jag helt enkelt behövde köpa när jag såg den. Men nu uppstår lite funderingar på hur den bör målas...
I denna utgåva ligger olika märken för JG 400 med i lådan. Eftersom jag gillar märket för 1./JG 400, en officer (1600-1800-tal?) sittandes på en kanonkula, vill jag gärna använda detta. MEN, eftersom jag även vill få lite färg på modellen vill jag gärna måla ett Reichsverteidigungs-band. Däremot har jag trots intensivt sökande inte hittat någon färg för JG 400. Är det någon här som vet mer, eller måste jag välja en annan flottilj för ett sådant band? (Att hitta på en egen färgkombination känns lite för vågat från min sida)
Om någon även skulle veta något över hur R4M-raketerna skulle ha blivit monterade på planet vore jag tacksam!
Det påbud om RVD-band som utgick i februari 1945 omfattade bara följande förband: JG1–JG7, JG11, JG26, JG27, JG51–JG54, JG77, JG300, JG301. JG400 höll i praktiken på att läggas ner vid denna tidpunkt, så det var nog inte ens påtänkt att de skulle få några band.
Vad gäller “officerer på kanonkulor” så skakar jag bara på huvudet åt ungdomens brist på bildning. Här är dock den berömda scenen från den klassiska krigstida filmen om baron von Münchhausen: https://www.youtube.com/watch?v=Y6G_sgdU4b8
Okej... Von Münchhausen kände jag inte till, men jag är i allmänhet inte särskilt insatt när det gäller äldre filmer och tv-serier. Däremot lär jag mig alltid gärna något nytt.
Visst ja, egentligen ska man kanske inte alls måla några band på fiktiva flygplan just av den anledningen att de slutade användas i samband med att RLM gav ordern om användandet... Om nu JG 400 höll på att lösas upp kan man väl ändå tänka sig att de istället bara ville byta ut sina Me 163 med, relativt sett, säkrare flygplan.
Solklart fall av att Gabriel blir av med sin sällsynta modell för kunskapsbristen. Tror att vi måste förstärka med modellvärldens motsvarighet till stegling: att tvingas betrakta när modellen sakta löses upp i ett bad av etylacetat.
Följer det inte med någon form av fäste för aketerna då? De användes ju på Me 262. Gåggla på R4M så dyker det upp ett gäng bilder av raketer som avfyrades från en räfflad bräda, kanske samma i detta fall om man inte kommit på något bättre sätt. Det blev väl bara en prototyp så oavsett hur du än gör så blir det ju lite fiktivt skulle jag tro.
Haha! Ja du Stellan, det kanske är rättfärdigat med ett sådant straff för min okunnighet. Däremot kan jag avslöja att jag (helt frivilligt) ska såga i modellen. Det kan väl ändå räcka som straff?
Några R4M-raketer finns inte med i satsen, utan ska stjälas från Eduards Fw 190 F-8 där annan last planerats in. Visserligen skiljer sig ramperna åt i utseende mellan 190:n och 262:an, men som du säger, Stellan, fanns ju bara prototyper av flygplanet och dessutom obeväpnade sådana. Så lite artistisk frihet kan man ändå gynna sig.
Jaha, så von Münchhausen fanns på riktigt! Nu är det inte bara mina filmkunskaper som sviktar utan även mina kunskaper om min egna tyska historia... Jag måste bli bättre!
Hmm... Jag är nu hemma igen efter ett antal veckor i Tyskland varpå jag också kunde kika i lådan till Fw 190:n (och har kunnat börja lite smått på 229:an). Det rörde sig tydligen inte om R4M-raketer utan om Panzerblitz I. Nu vet jag inte om jag ska köra på dessa eller ifall jag ska försöka hitta R4M någonstans.
Visserligen var ju 229:an byggd efter Görings 3×1000-krav, vilket borde innebära att den var ett attackplan, så Panzerblitz I kanske inte är helt fel ändå?
Stellan, hade du någon speciell beväpning i åtanke? Vad kan man hitta på för roligt som alternativ?
Mja, har alltid varit förtjust i werfer granate 21 sedan något Bf 109-bygge i min ungdom men det är knappast någon trolig beväpning på en Horten. Inte egentligen heller X-4-missilen som konstaterades vara för krävande för piloten som redan hade fullt upp med att styra flygplanet. Det som verkar fungerat bäst är nog ändå det du tänkte från början med R4M. Gör som du brukar: scratcha!