Maskering av hjul mm.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Maskering av hjul mm.

Inlägg av Andre B. »

Testade lite med att använda de runda etiketter som finns att köpa i bokhandeln nu när jag målade hjulen till min Lightning. Fälgarna på dessa hjul är 8 mm och det är precis vad de de minsta runda etiketterna är med. Resultatet får jag nog säga blev godkänt. Kanske att jag upplevde att lite klister från etiketten blev kvar på hjulen men det kan man ju åtgärda genom att trycka klistra etiketterna på något annat innan man applicerar dem på hjulen.

Det finns flera varianter med. En del är tunna och andra kraftigare och blanka i silver och guld. säkert skiljer sig klistret åt. Kanske utgör de "blanka etiketterna" ett säkrare alternativ om man målar med färger som innehåller lösningsmedel. Det är annars ett billigt alternativ mot eduard med flera och man får rätt många runda etiketter på ett ark.

Det enda man önskar nu är etiketter med en mindre diameter. Har en jumbojet där fälgarna är typ 4.5, 5 mm och det handlar om 16 hjul. Att måla alla dessa hjul med pensel vill jag bara inte göra...

Några andra bra tips i sammanhanget?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne.S

Re: Maskering av hjul mm.

Inlägg av Janne.S »

Tycker det går snabbare med penselmän att maska...
Jag använder en tunn färg som dras runt fäljgen av kapilärkraften, blir alltid en perfekt gräns utan att maska.
Först har jag prajmat med svart och blåst fälgen.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Hej
På ett av de lokala IPMS (I Pittsburgh) mötena under våren demonstrerade en av medlemmarna denna cirkelskärare.
http://www.shadowhobby.com/tlcc-000-thi ... utter.html
Han kunde skära ut läskigt små och ganska stora cirklar på någon form av vinyl-klisterpapper. Han skaffade den just för att kunna maska av fälgarna på hjulen. Verkade väldigt smidig att göra allehanda rundlar till masker med. Jag har tyvärr ingen aning om de skeppar till Sverige.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

0,5 till 50 mm var rätt grymt. Den i kombination med den där maskeringsfilmen som en del använder hade nog varit melodin. Att måla två par hjul är en sak. Men 18 stycken. Lägger jag till hjulen för ett antal Me 109:or, Spitfires och Mustanger så. Priset var dock rätt högt. Men hade den varit tillgänglig över disk här hemma och jag fått testa lite så...

Någon som har erfarenhet av det här som Alfa Hobby säljer... ?
http://www.alfahobby.se/wheel-masking-kit

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar