Här är min lilla improviserade studio bestående av ett A2 ark, svart i det här fallet, ljusa modeller får mörkbakgrund och vise versa men jag undviker vitt då jag tycker det blir för skarp kontrast till objektet.
Jag har 3 skrivbordslampor som huvudbelysning, konerna är täckta med hushållspapper för att sprida ljuset och undvika skarpa reflexer från glödlamporna.
Fönstren är fördragna och resten av rummet är mörkt förutom ännu en skrivbordslampa ur bild och en liten halogenlampa, dessa ger lite bakgrundsbelysning och är inte direkt riktade mot objektet.
Oki, det var studion...
Här är min lilla systemkamera, en Nikon D3100 med ett 18-55 objektiv, ståendes på en tripod.
Så ska vi titta på kamera inställningarna...
Jag kör på läge "M" alltså manuellt, det innebär att jag får ställa in alla parametrarna själv.
Och här är kamerainställningqarna jag kör med

Ska förklara de viktigaste.
"M" i övre vänstra hörnet betyder att jag kör i manuellt läge.
Jag använder mig av en 2 sekunders fördröjd utlösare, alltså exponeringen börjar 2 sekunder efter jag tryckt på utlösaren, det gör att alla vibrationer hinner dö ut innankameran börjar exponera (viktigt med långa exponeringstider för att inte få suddiga bilder)
Till höger på displayen är ett fält med olika symboler och akronymer
Jag tar bilderna i RAW-format, förenklat kan man säga att de innehåller mer bildinformation än vanliga JPEG å GIF, och kan manipuleras i fotoprogram som Photo shop utan att kvalitén sänks.
WB= vitbalans, Jag har en manuell inställning för vitbalansen, där har jag tagit en bild av något vitt i samma belysning som jag använder och talar om för kameran hur vitt ser ut i det ljuset.
ISO= bildsensorns känslighet, ju högre nuffra desto ljuskänsligare och snabbare kan du ta bilder men istället förlorar du kvalité, bilderna blir grynigare ju högre ISO. JAg kör på ISO 100.
AF-s= Autofokus
Under det så är en symbol som visar vilken autofokusinställning jag valt, jag använder enpunkts autofokus och har förvalt en av 14 punkter i okularet, vilken ounkt syns i grafiken längst ner i vänstra hörnet i displayen, där ser man att jag valt centrum punkten.
Resten av symbolerna är oviktiga i det här sammanhanget...
I mitten av displayen syns myn slutar tid, 4", vilket innebär 4 sekunder. alltså kameran exponerar under 4 sekunder. Jag använder en lång slutartid för att få ett så stort skärpedjup som möjligt. Skärpedjupet är ytan som hamnar i fokus i Z-led hitom och bortom punkten jag fokuserar på.
Eftersom jag vill ha så stort skärpedjup som möjligt för att hela modellen ska vara i fokus i så stor unsträckning som möjligt, även när jag fotar detaljbilder.
Det är avhängigt på ljusstyrkan, hade jag starkare belysning skulle jag behöva kortare exponeringstid
Eftersom jag exponerar under så lång tid kan jag inte släppa in för mycket ljus åt gången för då blir bilden överexponerad, därför måste jag köra på en bländare på F29,(ju mindre bländare desto högre "F"-tal)
Efter att ha laborerat med slutartider och bländare i den svaga belysningen som jag har med mina övertäckta lampor så kom jag fram till de här värdena för mitt hobbyrum

Om jag någon gång skaffar riktiga studio lampor så blir exponeringstiden kortare.
Hoppas någonfick nytta av mitt fotobabbel
PS.
Jag har en Nikon D7200 nu mer som jag kopplat till min telefon och använder den som fjärrutlösare.
Och jag har spottar istället i min permnenta fotohörna.