High Planes Canberror

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Kontakt:

High Planes Canberror

Inlägg av Björn Fransson »

Någon som har byggt? Erfarenheter? Tänker närmast på B.2-versionen.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: High Planes Canberror

Inlägg av magnusf »

Nej, jag har inte byggt någon och äger icke heller någon sådan men jag har varit sugen!

Här finns lite att läsa: http://hsfeatures.com/features04/canberramk20ime_1.htm
Och här: http://aussiemodeller.com.au/pages/Revi ... berra.html

Gissningsvis ett "vanligt" High Planes-bygge: om man tar det för vad det är så är det en del problemlösning och torrpassande men mycket bygglädje och ett slutresultat man kan vara stolt över! Det är inte över DIN förmåga i varje fall Björn!

Hälsningar

Magnus
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Har iofs inte med Canberra att göra, men High Planes har sålts och är numera baserat i Hong Kong och samarbetar nu med Belgiska PJ Productions. De har nyligen släppt en (eller möjligen flera olika varianter) injektionsgjuten Mirage III som tydligen är mycket bra. Av vad jag har förstått, och så ser det ut på bilderna, är den baserad på den master som PJ tog fram för sina resinbyggsatser. På de bilder jag sett, har glömt på vilken sajt, ser den mycket bra ut. Inte en dag för tidigt då Mirage III/5 är ett sorgebarn när det gäller modeller i 1/72.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har byggt deras TR-1/U-2R och det var inte någon Tamegawa kvalité på den. Största problemet var kanske inte bristen på passform utan att plasten var väldigt mjuk. Eftersom det gick åt väldiga mängder med spackel till bygget och spacklet var hårdare än plasten så försvann väldigt mycket av de få detaljer och panelinjer som fanns på modellen. En hel del av detaljerna som ställ och hjul var oanvändbara och ersättnings delar fick letas upp i reservdelslådan.

Om det inte finns något annat sätt att få fram just den versionen du vill ha så skulle jag kanske ge mig på en High Planes modell, men finns det något annat sätt så skulle jag välja det.

Du är ju en skicklig byggare och reder säkert ut en High Planes kit om nu Canberran är lika sunkig som TR-1:an
Går det inte att konvertera en Airfix eller liknade?

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Nicklas Karlén skrev: ....Går det inte att konvertera en Airfix eller liknade? ...
Det finns konvertering till Airfix B(I).8

B.2
http://www.heritageaviationmodelsltd.co ... -185-p.asp

T.19 med rätt näsa till en av de två Tp 52
http://www.heritageaviationmodelsltd.co ... -182-p.asp
mvh, Janne
IPMS Sydost
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: Gissningsvis ett "vanligt" High Planes-bygge: om man tar det för vad det är så är det en del problemlösning och torrpassande men mycket bygglädje och ett slutresultat man kan vara stolt över! Det är inte över DIN förmåga i varje fall Björn!

Hälsningar

Magnus
Man bugar sig - även för Nicklas trevliga ord! Tackar! :D Fast även om det nu skulle vara så, är frågan om jag inte också lutar åt att den fina Airfixen bör vara utgångsmaterialet trots allt (allt=de breda paneldikena som i vissa fall är så breda att de nästan är skön konst. Tur att det finns spackel!). För det är ju förstås Tp 52:an som är aktuell. Egentligen tänkte jag med Lansennosen eftersom jag har en sådan liggandes, men man blir ju onekligen sugen på den betydligt fräckare blyertspennan när man ser resinnosen som Jan länkar till. Men ser den inte lite väl grovt tillyxad ut? Eller är det bilderna som inte ger den rättvisa?
Skriv svar