Brittisk mygga i svensk kostym (Klar sida 4)
Re: Brittisk mygga i svensk kostym
Ser mycket snyggt ut. Med tanke på att det är så få detaljer på Mossen så skulle jag inte tveka att kanske bleka ned ytterligare någon panel, roder eller så. Nu är jag helvetiskt sugen på att bygga J 30....
Stellan Schroeder Englund
Tack!

Mina antenner är nog lite för tjocka egentligen, jag valde att ersätta lådans med plaststav i en något mindre diameter men riktigt hur tunna de ska vara vet jag inte. Det känns som att de skiljer sig i tjocklek mellan olika bilder, men det kan väl inte stämma?
/Gabriel
Det känns lite oklart, den bästa bild jag kunnat hitta är denna.Andre B. skrev:Finns det någon bra bild rörande de där antennerna på vingspetsarna någonstans här på nätet?
/André

Mina antenner är nog lite för tjocka egentligen, jag valde att ersätta lådans med plaststav i en något mindre diameter men riktigt hur tunna de ska vara vet jag inte. Det känns som att de skiljer sig i tjocklek mellan olika bilder, men det kan väl inte stämma?
Jag funderade lite på detta också, är nog en bra idé!Stellan skrev:Ser mycket snyggt ut. Med tanke på att det är så få detaljer på Mossen så skulle jag inte tveka att kanske bleka ned ytterligare någon panel, roder eller så. Nu är jag helvetiskt sugen på att bygga J 30....
/Gabriel
Helt rätt att satsa på kontrast Gabriel, det är ett välkänt pansartrick att måla avgränsade detaljer med ljusare nyans för att få lite liv i prylarna och därmed så tycker jag det är godkänt även på flygplan
! En annan anledning att satsa på kontrast är att det är lätt att tona bort, däremot tycker jag inte det är så himla lätt att få till det i efterhand om man känner att det saknas!
Vad gäller antennerna så skulle jag tagit mässingstråd eller floristtråd och klämt med en tång så den blev platt i sektionen och satt dit, de i plast blir rätt dominanta. Jag är inte säker på att de var platta men det känns inte otroligt, jag har kollat igenom Micke Forslunds J 30-bok men det finns inga bilder som ger något klart besked. Jag inser att det kanske är för sent att åtgärda nu (bygg färdigt istället!) men jag kunde inte låta bli när det ändå var uppe för diskussion
!
Hälsningar
Magnus

Vad gäller antennerna så skulle jag tagit mässingstråd eller floristtråd och klämt med en tång så den blev platt i sektionen och satt dit, de i plast blir rätt dominanta. Jag är inte säker på att de var platta men det känns inte otroligt, jag har kollat igenom Micke Forslunds J 30-bok men det finns inga bilder som ger något klart besked. Jag inser att det kanske är för sent att åtgärda nu (bygg färdigt istället!) men jag kunde inte låta bli när det ändå var uppe för diskussion

Hälsningar
Magnus

(http://www.bamfbamrs.be/Bamrs/mosquito/mosquito-600.jpg)
Här är en ganska stor bild. Klicka på länken eller öppna bilden i nytt fönster för en ännu större.
Se där! Jo, då är mina antenner lite för tjocka, men precis som du sade Magnus är det bättre att strunta i att åtgärda detta nu. Annars riskerar nog detta bygge att hamna på hyllan på obestämd tid igen... Jag är bara förvånad över att Tamiya valt att göra dessa antenner så otroligt tjocka, 0,8 mm stora hål vill de att man ska borra i vingarna. Jag gick istället ner till 0,65 mm, vilket var den tunnaste plaststav jag hade hemma (bara för lat för att gå och köpa något bättre
).
/Gabriel

/Gabriel
Ett tips är annars att använda en lagom tjock fiskelina för antennerna. En fördel är att de är obrytbara!
Väldigt fint bygge!
Väldigt fint bygge!
Fiskelina till denna typ av antenner? Det var nytt för mig. När de blir riktigt smala brukar jag annars använda koppartråd, de går oftast inte heller av samt att de håller den form man vill ha dem i. Under nosen bakom akanmynningarna finns en tunn antenn, 0,3 mm koppartråd:

Hade kanske varit ett bra alternativ till vingspetsarna också, men nu är det så... Det är väl bara ett tecken på bristande research från min sida.
/Gabriel

Hade kanske varit ett bra alternativ till vingspetsarna också, men nu är det så... Det är väl bara ett tecken på bristande research från min sida.
/Gabriel
Nu har jag fått till det sista steget i målningen. Jag valde att bleka skevroder och klaffar för att få lite mer variation på ytan. Jag gick inte på med en lika blek nyans som på detaljerna och dessutom var ambitionen att inte måla ett helt täckande lager för att få ytterligare lite liv i ytan. Det här var första gången jag maskerade större ytor med Parafilm (har tidigare bara använt det till att plasta in exempelvis motorer) och resultatet var jag definitivt nöjd med. Eftersom det inte har något lim fanns ingen som helst risk för att skada färgen heller.

Min ickeexisterande kunskaper inom fotografi gjorde inte färgerna rättvisa, vilket innebär att det på översidan nästan inte syns någon skillnad på det grå. Nyansskillnaderna i de gröna fälten är tydligare. Samtidigt blev kontrasten på undersidan nästan lite överdriven...
Nästa steg blir klarlack och dekaler. Nu går det undan (i mina mått mätt)!
/Gabriel

Min ickeexisterande kunskaper inom fotografi gjorde inte färgerna rättvisa, vilket innebär att det på översidan nästan inte syns någon skillnad på det grå. Nyansskillnaderna i de gröna fälten är tydligare. Samtidigt blev kontrasten på undersidan nästan lite överdriven...
Nästa steg blir klarlack och dekaler. Nu går det undan (i mina mått mätt)!
/Gabriel
Ser bra ut! Jag ser spänt framemot fortsättningen!
/Fredrik
/Fredrik
Främst för att visa att bygget inte avstannat och att det faktiskt händer saker vid byggbordet kommer här en snabb uppdatering.
Jag är mitt uppe i dekaleringsprocessen. Allt har hittills gått bra, förutom individmärkningen på fenan. Eftersom glipan mellan sidoroder och fena är så stor (värsta Grand Canyon!) har det uppstått problem med att få ner dekalerna där. Både dekaler och underliggande yta har tagit lite skada, vilket ska åtgärdas när resterande dekaler är på plats (eller ska det vara "på plast"?
).
Så här ser det ut just nu:

/Gabriel
Jag är mitt uppe i dekaleringsprocessen. Allt har hittills gått bra, förutom individmärkningen på fenan. Eftersom glipan mellan sidoroder och fena är så stor (värsta Grand Canyon!) har det uppstått problem med att få ner dekalerna där. Både dekaler och underliggande yta har tagit lite skada, vilket ska åtgärdas när resterande dekaler är på plats (eller ska det vara "på plast"?

Så här ser det ut just nu:

/Gabriel