Kitty Hawk T-6 "Texan"
-
Re: Kitty Hawk T-6 "Texan"
Hej!
Det beror på om du bygger en Sk 16A eller B.
Sk 16 A (Harvard IIB) byggdes på licens av Noordyun Aviation i kannada och de målade cockpit silver invändigt. Tror inte jag sett en enda Kannada byggd Sk 16 som är grön invändigt.
Sk 16B (T-6 Texan) byggdes av North American Aviation i USA, och var grönmålade invändigt.
Men... ingen regel utan undantag. Det KAN finnas Sk 16 från respektive tillverkare, där man valt en annan färg (grön eller silver).
Alltid bra med mycket referensbilder på den individ man vill bygga.
Det beror på om du bygger en Sk 16A eller B.
Sk 16 A (Harvard IIB) byggdes på licens av Noordyun Aviation i kannada och de målade cockpit silver invändigt. Tror inte jag sett en enda Kannada byggd Sk 16 som är grön invändigt.
Sk 16B (T-6 Texan) byggdes av North American Aviation i USA, och var grönmålade invändigt.
Men... ingen regel utan undantag. Det KAN finnas Sk 16 från respektive tillverkare, där man valt en annan färg (grön eller silver).
Alltid bra med mycket referensbilder på den individ man vill bygga.
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
Tack för svar!
Tänkte bygga 16201 från F 12, ska googla efter bilder.
Tänkte bygga 16201 från F 12, ska googla efter bilder.
Per Vildarve. Gotland
Vilken grön färg är det på Sk 16 b, den ser blank ut på Henriks bilder?
Per Vildarve. Gotland
-
Den gröna färgen skall vara 325H olivgrön.Vilken grön färg är det på Sk 16 b, den ser blank ut på Henriks bilder?
SE-FUD, närmast i bild med gul oljetank, är inte målad i riktigt rätt nyans.
Den ser väldigt mörk ut, något mörkare än 328H Mörk olivgrön, samt att den är högblank.
Jag skall ut till hangaren imorgon och jobba lite. Kan ta några bilder på SE-FVU som står i bakgrunden. Den är målad i rätt nyans.
Det finns även mängder av bilder på SE-FVU på nätet.
Henrik Bergman, Vargön
Tack för allt, är tacksam för alla bilder som kan underlätta i forskningen.
finns det någon översättning från 325H till Vallejo Air?
finns det någon översättning från 325H till Vallejo Air?
Per Vildarve. Gotland
Jag använder 71.016 US Dark Green som 325H. Det är kanske inte helt rätt, men inte långt ifrån.
Du kan avgöra själv:

/Gabriel
Du kan avgöra själv:
/Gabriel
Ser väldigt bra ut, har dessutom 71.016 hemma så det passar utmärkt, ingen väntetid. 

Per Vildarve. Gotland
Sitter på Malmen och bygger lite på Kittyhawks skapelse. Vet inte om jag redan visste detta, men de har även fuskat med golvet i hytten. Den raka golvplattan som sitter ihop med ramen är egentligen vingen och ska vara formad därefter.
Mmm...
När det berör Vampire, Hunter och Mosquito så målades ju dessa i England innan leverans.
Jag funderade på Humbrol 163 Dark green i det sammanhanget...
När det berör Vampire, Hunter och Mosquito så målades ju dessa i England innan leverans.
Jag funderade på Humbrol 163 Dark green i det sammanhanget...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).