På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Finns det några tips på hur man kan maskera vakumhuv på plats på flygplanet för att kunna använda airbrush.
Min vakumhuv har olika tjocklek (vissa partier mycket tunna) och det går ej att tejpa maskering om det inte finns stöd från insidan.
Måste man måla först och limma fast huv sen, eller är det penselmålning som gäller i dessa fall?
Har stärkt upp kanten på huven med styrenprofil på insidan för att kunna slipa en rakare kant. Tacksam för tips.
En annan lösning är att doppa huven i Johnsons clear (gör att en blir klar och fin att se på och igenom), låta det torka och sen maskera upp rutorna innan man limmar fast den på modellen. Dä kan man hålla emot på insidan av huven med fingrarna samtidigt som det skyddar även huven mot repor med mera. Efter målning är det "bara" att försiktigt dra loss maskeringstejpen (Tamiya eller Revell) med pincett samtidigt som man håller emot försiktigt så att inte huven släpper från modellen.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Tackar för tipsen. Tror jag ska kombinera:
- Doppa i Johnsons clear (ger lite mera styrka)
- Limma lister på flygkroppen på insidan av huven (ger både styrning och starkare limfog)
- Måla dekalfilm (behöver grå och grön), skära till och lägga på som dekal (belastar inte huven).
Jag funderade ett tag på Maskol, men då får man inte den raka skarpa kanten. Alternativet penselmålning vekar lika bra (dåligt) då.
Du kan limma dit listerna på huven med hjälp av Johnson Clear med. Jag har närmast helt börjat använda Johnson Clear för att fästa huvarna vid ramarna på mina Airfix och Tamiya Mustanger...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).