Kul att höra att mitt bygge varit till hjälp! Ska du bygga en tidig eller sen? Dvs med eller utan flytkroppar? Kroken är ett sentida tillskott, så den behöver inte alltid vara med. Notera även (men det har du säkert gjort) att backspeglarna byttes ut, så som 01 ser ut på FV-museum såg den aldrig ut i tjänst eftersom de låga backspeglarna av HKP 4-typ kom till under den tid då de var grönmålade. 01 är ju ommålad till den första varianten av färg, medan utförandet är så som den såg ut när den togs ur tjänst (och då alltså var grönmålad).
Men som alltid när det gäller helikoptrar får man välja exakt vid vilken tidpunkt förebilden ska avbildas. Antenner och andra smådetaljer förändrades hela tiden, så det är bara att sätta ner foten utifrån en eller ett par bilder tagna ungefär samtidigt.
Hkp 1?
-
- Kontakt:
Re: Hkp 1?
Hej Björn!
Har jag förstått dig rätt om de låga backspeglarna fanns när 01:an var grönmålad? Jag har ju påbörjat tillverkning av de låga
backspeglarna, och hade tänkt att måla kärran i den tidiga blå/grå färgen. Dessutom har jag tillverkat kroken och satt den
på plats. Jag kanske får tänka om avseende målningen, eller kan jag ha krok och den äldre målningen? Men då måste jag
tillverka de sas höga backspeglarna. Jag får kolla flera bilder och dra i handbromsen vid rätt bild.
Flytkroppar ska jag ha i alla fall.
Kan du reda ut det här skulle jag vara tacksam.
//Peder
Har jag förstått dig rätt om de låga backspeglarna fanns när 01:an var grönmålad? Jag har ju påbörjat tillverkning av de låga
backspeglarna, och hade tänkt att måla kärran i den tidiga blå/grå färgen. Dessutom har jag tillverkat kroken och satt den
på plats. Jag kanske får tänka om avseende målningen, eller kan jag ha krok och den äldre målningen? Men då måste jag
tillverka de sas höga backspeglarna. Jag får kolla flera bilder och dra i handbromsen vid rätt bild.
Flytkroppar ska jag ha i alla fall.
Kan du reda ut det här skulle jag vara tacksam.
//Peder
-
- Kontakt:
Ska du ha flytkroppar, krok och låga backspeglar är du i princip hemma vad gäller de gröna. Kroken förekom även på de blå/grå med flytkroppar (dock inte på de tidiga utan flytkroppar), men var inte alltid monterad. Så har du redan tillverkat och monterat den kan du lugnt ha den kvar, se bild nedan:

Jag är inte helt 110 % säker på att låga backspeglar inte förekom på de blå/grå, men bra nära. Bland de bilder jag plöjt igenom har jag sett gröna med höga backspeglar men inte blå/grå med låga. De höga backspeglarna finns faktiskt i Academys Vertol 107-II (HKP 4), så bygg gärna en sådan också. Då kan du använda de höga backspeglarna från den lådan till HKP 1:an och de låga du redan byggt till HKP 4:an.
Ommålningen verkar för övrigt ha ägt rum 1964-64, den sammanföll helt säkert med leveransen av HKP 4. Backspegelbytet sammanföll troligen också med att sådana monterades på HKP 4 (jag är ganska säker på att de är likadana på båda), vilket var runt 1966.

Jag är inte helt 110 % säker på att låga backspeglar inte förekom på de blå/grå, men bra nära. Bland de bilder jag plöjt igenom har jag sett gröna med höga backspeglar men inte blå/grå med låga. De höga backspeglarna finns faktiskt i Academys Vertol 107-II (HKP 4), så bygg gärna en sådan också. Då kan du använda de höga backspeglarna från den lådan till HKP 1:an och de låga du redan byggt till HKP 4:an.

Ommålningen verkar för övrigt ha ägt rum 1964-64, den sammanföll helt säkert med leveransen av HKP 4. Backspegelbytet sammanföll troligen också med att sådana monterades på HKP 4 (jag är ganska säker på att de är likadana på båda), vilket var runt 1966.
Aha, tack igen, det var ju kul att du nämnde Academy´s Vertol 107. Den är lite svår att hitta, men jag antar att KV-107 duger den också.
Jag har letat på E-bay och hittade två där, men de fanns i USA och säljarna ville ha mer i frakt än vad modellen kostade, det skulle bli
ca 1000 svenska och det tyckte jag blev för mycket. Däremot hittade jag en på en hobbyaffär i Holland, och den är på väg.
Jag kanske skulle norpa backspeglarna i den satsen då och låta de jag tillverkat hamna på Hkp 4:an i stället.
Jag tar paus med 1:an och ser vad jag får i lådan när 107:an kommer.
Och ännu en gång, tusen tack för hjälpen.
//Peder
Jag har letat på E-bay och hittade två där, men de fanns i USA och säljarna ville ha mer i frakt än vad modellen kostade, det skulle bli
ca 1000 svenska och det tyckte jag blev för mycket. Däremot hittade jag en på en hobbyaffär i Holland, och den är på väg.
Jag kanske skulle norpa backspeglarna i den satsen då och låta de jag tillverkat hamna på Hkp 4:an i stället.
Jag tar paus med 1:an och ser vad jag får i lådan när 107:an kommer.
Och ännu en gång, tusen tack för hjälpen.
//Peder
-
- Kontakt:
Jo, det är KV-107:an jag menar, den japanska utgåvan. Alltså den här:

Den innehåller allt man behöver för att bygga Marinens HKP 4B (eller Flygvapnets HKP 4A), plus backspeglarna till HKP 1. Och är dessutom betydligt mer lättbyggd än HKP 1:an. Jag har byggt även den, här finns mer info:
http://bjornsmodeller.blogspot.se/2012/ ... 8.html?m=0
Och det är förstås bara att du hör av dig om du vill veta mer om den och vad som krävs för att få till en svensk. En hel del hittar du i länken ovan.

Den innehåller allt man behöver för att bygga Marinens HKP 4B (eller Flygvapnets HKP 4A), plus backspeglarna till HKP 1. Och är dessutom betydligt mer lättbyggd än HKP 1:an. Jag har byggt även den, här finns mer info:
http://bjornsmodeller.blogspot.se/2012/ ... 8.html?m=0
Och det är förstås bara att du hör av dig om du vill veta mer om den och vad som krävs för att få till en svensk. En hel del hittar du i länken ovan.

Jag kommer säkert att återkomma vad gäller Hkp 4.
Går det att få tag i dekaler "FLYGVAPNET" om man skulle få för sig att
göra en FV hkp, annars får jag utnyttja de vita från Belcher Bits´ dekalark.
//Peder
//Peder
-
- Kontakt:
Jajamänsan, det finns här: http://www.rebell.com/swaf-helicopter-m ... nfo-1.htmlPederT skrev:Jag kommer säkert att återkomma vad gäller Hkp 4.
//Peder

-
- Namn: Lars Befring
Blåa kronor är på G och kommer om några veckor
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72